autófenntartás stockholmban és budapesten

a múltkor kiszámoltam, hogy a svéd fizetésemből mennyi járulékot és adót vonnának le, ha azt magyarországon keresném. a módszertan nagyon egyszerű volt, bepötyögtem a svéd éves jövedelmem a magyar adókalkulátorba és utána pislogtam erősen.

most olyan luxus problámánk adódott, hogy vettünk egy kis kocsit budapestre. évente átlagban 6-8 hetet otthon töltünk – most nyáron 6 hetet sikerült egyhuzamban – és sokat járkálunk pestmegyén belül. a cikk írásakor egy kisautó bérelésének költsége 30 ezer forint körül mozog egy hétre.

ki akartam számolni, hogy mennyibe kerülne fenntartani egy saját gépjárművet; megéri-e?

nem ezt vettük – sajnos

a lélektani határt 500 ezer forintnál húztam meg, ennyiből kellett volna találnom valami élhetőt. a kínálatot böngészve azt állapítottam meg, hogy az öreg kiasutók általában drágábbak otthon, mint svédországban – gondolom a nagyobb kereslet miatt.

egy 2013-as évjáratú toyota yaris – ez lett végül a befutó – a blocket.se-n 420 és 760 ezer forint körül kapható. ugyanez a hasznaltauto.hu-n fél millió forintnál kezdődik és 1 millió 150 ezerig megy a móka.

arról most nem nyitok vitát, hogy mennyivel van jobb állapotban egy svédországban szervízelt 15 éves autó, mint magyarországi, illetve, hogy a kilométer óra állása mennyire megbízható. az tény, hogy a svéd használt autók hajlamosabbak rohadni a téli igénybevétel miatt.

bővült a toyota családi flotta

a bekerülési ár ugyan alacsonyabb svédországban, de nem érte volna meg ebben a kategóriában innen hazavinni semmit – ellentétben a magyar gyártású kávéfőzővel – mert az utiköltség kb. 50%-kal megdobta volna a vételárat.

de mennyibe kerül fenntartani a már megvásárolt autót a két fővárosban?

amikor svédországban autót veszel, akkor a forgalmi engedély egyik felét aláírja a vevő és az eladó, bedobják a postaládába és az új tulajdonos egy héten belül megkapja postán a nevére szóló forgalmit. hogy ez mennyibe kerül? pontosan egy postai bélyeg árába(!) – további részletek itt

ehhez képest magyarországon a 15 éves kis yarisra 57 800 forintot kell leperkálni, hogy a nevünkre vegyük. ráadásul nem elég csengetni, még rohangálni is kell különböző kellemetlen helyekre: eredetvizsgálat, okmányiroda – óriási buli!

az eddigi mérleg szerint a magyar autós élete költségesebb és stresszesebb, de lássuk a fenntartás éves költségeit!

a legolcsóbb kötelező biztosítás az én paramétereim alapján 47 487,- egy évre bónusz 0-ás besorolásban. amin fennakadt a szemöldököm az a 10 958,- baleseti adó, a mi már a díj részét képezi. ez mi a franc?!

próbáltam egy ajánlatot szerezni svédországban is a kötelező éves díjára, de nem sikerült – nem akarom, hogy az ügynökök hívogassanak. az összehasonlítás kedvéért vegyük a stockholmi toyota priusunk éves biztosítását alapul, ami jelenleg 135 ezer forint, de ez egy sokkal értékesebb kocsira vonatkozik, illetve ez nem csupán kötelező biztosítás, hanem casco is egyben. számoljunk hát nagyvonalúan az összeg felével!

a súlyadó nekem budapesten évi 11 840, stockholmban pedig több mint a duplája – 26 164 forint – lenne.

svédországban sajnos évente kell vizsgáztatni az idősebb autókat – erről részletesebben itt írtam -, aminek a költsége bő 11 ezer forint, míg egy magyar vizsga 21 ezer. az enyhítő körülmény az, hogy ezt csak 2 évenként kell elszenvedni, úgyhogy ezen a fronton kiegyenlített a helyzet.

miközben stockholmban keményen próbálják kiírtani az autókat az egyre durvuló parkolási díjakkal és övezetekkel, illetve a dugódíjjal, addig budapesten vígan lehet pöfékelni és a saját kerületemben ingyen parkolni. ez a tulajdonos szempontjából nagy fegyvertény.

az összesítés alapján a fix éves költségek 33%-kal magasabbak lennének ugyanerre a kocsira stockholmban, mint budapesten. a szervízelés is nyilván olcsóbb magyarországon a rezsi óradíjak alacsonyabb szintje miatt, viszont a fizetések között sajnos nem csupán 33% különbség van a svédek javára. az amortizációval nem számoltam, mert már eléggé a görbe végére értem. az autó ára innen már nem nagyon fog lejjebb menni.

ennyi pénzért kb. 2,5 hétig bérelhetnék egy kisautót budapesten, szóval évi 6-8 hét otthonlét mellett már racionálisnak is beállíthatók a költségek.

ahogy a bölcs mondás tartja: “az ember kétszer örül egy autónak, amikor megveszi és amikor eladja”

én most az első fázisban vagyok, lehet kezdeni a hülyézést! (a kommenteket moderálom mielőtt megjelennek)

 

 

8 gondolat “autófenntartás stockholmban és budapesten” bejegyzéshez

  1. A svéd biztosítás az nem csak a kötelező, hanem a casco is, nekem legalabbis 1750kr egy évre a helförsäkring.

  2. Visszajelzés: ezért bringáznak a svédek | bezzeg a svédek!

  3. Visszajelzés: autófenntartás stockholmban és budapesten / ingyen uszoda - Podcast Gyűjtő

Hozzászólás