müszaki vizsga svéd módra: bilprovning

már amikor megvettük stockholmban a kivénhedt volvot akkor megrökönyödtem a fojtogató bürokrácia teljes hiányán. ma, túl az első sikeres műszaki vizsgán újabb kelet-európai szorongásom vált okafogyottá.
20130329-085446.jpga 20 éves pesti autós pályafutásom alatt valahogy egyetlen egyszer sem jutottam el a hírhedt mozaik utcába vagy más vizsgáztató állomásra.

a kollektív tudatból azt szűrtem le, hogy otthon ez egy posztkommunista, vesztegetéssel és hepciáskodással, illetve indokolatlan mennyiségű szivatással körített procedúra. valószínűleg nem véletlen, hogy erre kiépült egy teljes szolgáltató ipar. nekem is mindig a szerelőm intézte a vizsgáztatást, miután felkészítette a gépet. (a totalcar égéstér című podcastjában remek leírás a mozaik utcáról winkler róberttól itt)

20130329-085521.jpg

ennek az írásnak persze nem az a célja, hogy olyasmiről értekezzek, amiről nincs közvetlen tapaszatlatom, hanem épp ellenkezőleg.
elmesélem, hogyan zajlik  a történet svédországban:

itt minden éveben kötelező a műszaki vizsga, melynek ára 300:- SEK, ami úgy 10 rongy. a mi kocsink műszakija március végén jár le,  így november és március között bármikor lehet vizsgáztatni. ez már önmagában elég rugalmas és emberbarát, hoszen fölösleges kicentizni az időpontot és nem vesztesz el értékes heteket/hónapokat akkor sem, ha korábban mész.

novemberben jött is a levél, hogy február x-re van időpontom a lekhelyemhez legközelebb lévő vizsgaállomáson, s ha megfelel, akkor csak fizessem be a mellékelt csekket majd jelenjek meg. nekem időpontot kellett változtatnom, amit telefonon vagy a neten 5 perc alatt el lehet intézni. barátságos ügyintéző, erfekt angolsággal. szombatonként is dolgoznak és húsvét nagypénteken is.

időpontok 20 percenként vannak, ami azt sugallta, hogy ennyi idő alatt végzünk is.

picit fostam, mert a kocsi a 17. életévében van, az alsó motorburkolat törött és némileg lóg, illetve a kipufogó kissé szarrá van rothadva, melynek köszönhetően a hátsó dobból kijövő cső letört pár hónapja. a teljes kipufogórendszer cseréje az autó piaci értékének egyharmadával érne fel, tehát próbáltam ezt a kötelezettséget megúszni.

továbbá nem tudtam, hogy milyen állapotban van a motor a 222 ezredik kilométer után, reméltem nem mérgezem halálra a bébifókákat!

az egyetlen felkészülés a vizsgára az volt, hogy a kiégett jobb első fényszóró halogénizzóját kicseréltem. nyilván vizsga előtt két nappal a bal első helyzetjelző égett ki, amit csak egy műszaki érzékkel megáldott nőgyógyász tudna kicsrélni, én sajnos nem. időm sem volt nagyon, tehát hagytam a francba az egészet, lesz, ami lesz!

nos 8:20-ra volr reggel időpontom, de már negyed órával hamarabb odaértem. bent egy érintőképernyőn be kell ütnöd a rendszámodat, majd kint várni, hogy a kijelzőn megjelenjen melyik kapuhoz kell állnod. amint visszaültem a kocsiba, láttam hogy már hívnak is.

50-es faszi volt a vizsgabiztos, a svéd átlagnál gyengébben, de azért beszélt angolul. mondta, hogy tanuljak meg svédül. ok.

földobta a porszívócsövet a kipufogó hűlt helyére, megkért, hogy mutassam meg az elakadásjelző háromszöget, majd körbeellenőrizte az összes biztonsági övet és a lámpákat. éleslátásáról tesz tanubizonyságot, hogy kiszúrta a nem világító helyzetjelzőt, amit meg is jegyzet. semmi pökhendiség, csak tényszerűen kijelentette, hogy ez nem működik.

felnyitotta a motorháztetőt, valamit pityegtetett egy számítógép-féleségbe majd átállt az emelőre. ott futómű, kormánymű éllenőrzés, rángatás, nézegetés. messziről intett nekem, hogy minden ok, majd kiállt a kocsival és elől találkoztunk.

mondta, hogy ki kell cserélnem a helyzetjelzőt, de nem kell visszajönnöm egy évig. átadta az alábbi vizsgalapot és viszlát. mindezt összesen 15 perc alatt.

nem szaroztak az öreg kocsival, csak a biztonságom érdekében átnézték és a tényleg fontos dolgokra koncentráltak.

hogy mi a csattanó a sztoriban? semmi. viszont tuti, hogy ez is hozzájárul ahhoz, hogy a svédek átlagosan vagy 10 évvel tovább élnek nálunk…

20130329-085538.jpg

Reklámok

10 gondolat “müszaki vizsga svéd módra: bilprovning” bejegyzéshez

  1. Kicsit árnyalnám a dolgot.Valóban, nagyon tuti és faja a rendszer, kiszámíthatóságot, működést, időpontfoglalást tekintve.De vannak itt is buzgómócsing, nagyfőnököt, hatóságot játszó kötsög vizsgabiztosok, akik ok nélkül keserítik az ember életét.Két példa.Családi csapatszállító V70, belekötnek, hogy a hátsó kipufogódob felfogatófüle (az egyik a kettő közül) ami egy gumigyűrűn keresztül rögzül az alvázhoz, szóval ez a konzol az egyik végén rozsdásabb a kelleténél és hát ezért bukta.Illetve nejem Pögó 206-ján az oldalindex szerinte fehéren villog, színhiba, bukta.Oké, az indexbura már enyhén télleg fakóbb, illetve az izzóról is kezd lejönni a narancssárga festék.De ez mindkettő kb. ugyanaz az eset, kellene hogy legyen, mint neked a helyzetjelző.Vagyis max figyeleztetést.Illetve olvastam már olyat, szintén kint élő magyar blogján, hogy az újonnan vett kocsiját az első vizsgáján (talán 3 évesen?) elhúzták, szintén valami mondvacsinált probléma miatt.És valóban, mi a rák lehet rossz egy pár éves autón, izzón, ilyesmin kívül?Szóval esete és pofája válogatja, hogy kinek sikerül a vizsga.Ami még érdekes, hogy saját szememmel láttam, a vizsgára várva, hogy olyan sz@rrárohadt autókat is átengednek, hogy az egér eltéved benne.Pl kerékjárati ív hiányos volt, ajtón be lehetett nézni csukott állapotban is…Illetve a 3 méteres, U alakú repedés a szélvédőn sem kizáró tényező, azt is átengedik simán… 😮 Szóval érdekes, na.
    Nekünk most húsvét kedden kell vinni, kicsit tartok tőle, de idén máshova visszük a kocsikat, mint ahol tavaly megszívattak.
    És annak is örülök, hogy talán 2 éve teljesen liberalizálták az egész vizsgáztatást, már nem csak az állami bilprovningen létezik, hanem vannak magáncégek is.Ha idén is szemétkednek, simán ki is próbálom az újakat.Ja, és nem azt várom el, hogy ha sz@r az autó, akkor is engedjék át; csak tudjanak már különbséget tenni probléma és probléma közt.Bocs a hosszért.

  2. De most látom a képen, hogy neked is hibát ír, nem figyelmeztetést.Nekünk azt mondták, hogy vissza kell vinni egy hónapon belül.Biztos nem értetted félre?

  3. Amikor a sambo-m 🙂 legutoljára vitte a Saab-unkat itt Malmöben, akkor a következő esett meg: a szaki körbejárja a kocsit, nézegeti…közben a rendszámtábla beleakad a nadrágjába és konkrétan letépi a nadrág egész térdrészét, hogy csak fityeg. E. itt úgy gondolta, hogy ez a vizsga végkimenetelét is befolyásolni fogja, ha a fazon nagyon sur lesz, de az csak vidáman annyit mondott, hogy “minden teljesen rendben van”, át is ment a kocsi 🙂

  4. Visszajelzés: a svéd rendszámtábla, s annak meseszerű pótlása | bezzeg a svédek!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s