az első komolyabb kiakadás és kelet-európai a reflexek

a szerző 3 év elégedett stockholmi lét után felháborodik és sűrű anyázások közepette egy tipikus magyar okosságon töri a fejét, ami etikai és morális kérdéseket vet fel.

érdekes megfigyelni magamon, hogy a diszkrecionális jövedelem növekedésével egyenes arányban egyre inkább vagyok hajlandó fizetni olyan szolgáltatásokért, amiket korábban magyarországon élve luxusnak, illetve az agyatlan, idióta elkényesztetett fogyasztói társadalmak zombijainak való baromságnak tartottam. ennek folyományaként lettem például netflix előfizető, egyre gyakrabban vásárolok (drágán) online zenét, filmet és gyanús, hogy a promotion junkie státuszom is előfizetéssé transzformálódik hamarosan a google music-nál.

viszont továbbra is vannak dolgok, amiért nagyon nem szeretek fizetni: a wc-zés és a parkolás. értem a logikát mögötte, de valahogy zsigerből lehúzva érzem magam. nos a megvetett és lélekben mélyen elutasított fizetendők listája bővült az utóbbi időben a dugódíjjal.

stockholmban már régóta működik a dolog, de engem ez EDDIG nem érintett mélyen, mivel én minden nap a körgyűn megyek munkába a belvárost elkerülve.

az tény, hogy rengeteg komoly projekt fut párhuzamosan stockholmban a közlekedés javítása érdekében, amikre szükség is van, mert évi 40 ezer lakossal bővül a város és rengeteg autó van mindenhol, és azt is értem, hogy a belvárosba inkább menjünk közösségi közlekedéssel meg bringával, de hogy a körgyűrűn közlekedőket is vágjuk meg keményen – na ez már nekem egy picit erős.

2016. január 1-től a városvezetés azzal kedveskedik, hogy felszerel pár új kaput annak érdekében, hogy lehetetlen legyen észak-dél viszonylatban fizetés nélkül átszelni stockholmot.

a kék pöttyök fájnak nekem nagyon

a kék pöttyök fájnak nekem nagyon

duzzogva még el is tudnám fogadni a tényt, ha mondjuk egy jelképes, alkalmankénti 5 koronás (170 forint) díjjal sújtanak, de a helyzet ennél lényegesen brutálisabb.

a vörös posztó

a vörös posztó

az új összegek egészen elképesztően büntető jelegűek, az a gyanúm, hogy az embereket teljesen le akarják szoktatni az autózásról, mert minden egyéb esetben egyszerűen elment a józan eszük a döntéshozóknak. csúcsidőben, ami a normál munkaidőben dolgozók mozgásához igazodik a díj 30 korona, ami 1000 forint mai árfolyamon. egy irányba. ha haza is akarsz menni, akkor napi kétszer. ez egy 20 napos hónappal számolva 1200 korona extra kiadás. ez évi majdnem félmillió forint sáp azért, hogy munkába járjak. ez elképesztő! nem elég, hogy egy átlagos évben netto 16 napot töltök a kocsiban melóba jövet-menet még meg is adóztatak a már meglévő adók felett ezért?

ugye nem kell nagyon bizonygatnom, hogy ledobta a kis kelet-európai agyam a gépszíjat? te mit csinálnál ebben a helyzetben?

elkezdtem átvenni elméletben az alternatívákat. nincs sok:

  1. északra költözni (solna, sollentuna, kista: nem, nem, soha)
  2. áttérni a közösségi közlekedésre. nos ez volna ugye a racionális váltás, de vegyük át picit a részleteket!
a napi útvonal

a napi útvonal

napi szinten 60 km-t ingázok. a fenti menetidők nem kalkulálják a szokásos forgalmat, de ideális esetben napi 1 órát sprórolok a kocsival – reális körülmények között is legalább 45 percet. nem beszélek most a kénylemeről meg a luxusról, meg arról, hogy milyen jó a kis hibrid buborékomban ülni a melegben, miközben mások mondjuk 20 percet várnak a peronon a lefagyott sínek vagy a rendszerhiba miatt késő vonatra.

a bkv-ra való áttérés csak akkor lenne látványosan gazdaságos, ha eladnánk a kocsit, s megszabadulnánk az összes járulékos költségtől, de hamar egyértelművé vált, hogy ez nem fog megtörténni. nem akarlak untatni a kalkuláció részleteivel, de itt megnézheted, a érdekel.

mit mond ebben a  válságos helyzetben a “fociokos” magyar?

nem állítom, hogy túl sokáig kellett forronganom a tipikus magyar alternatíva megálmodásáig. arra gondoltam, hogy kéne venni magyarországon egy új kocsit (egyébként az új autók átlagosan 30%-kal olcsóbbak otthon), s a magyar rendszámmal itt lehetne csapatni úgy, hogy nem tudják rajtam behajtani a sápot.

hát nem kézenfekfő? de ez azonnal felvetett néhény kérdést a közös teherviseléssel és az általam gyűlölt kelet-európai ügyeskedéshez való hozzáállásommal kapcsolatban.

ha meglépem a magyar rendszámos trükköt, akkor én is egy leszek a balkáni trógerek közül vagy csak optimalizálom az adózásomat, mint az összes nemzetközi nagyvállalat?

neked mi a véleményed?

azt már csak mellékesen jegyzem meg, hogy a már meglévő belvárosi díjakat is brutálisan megemelik hadd szóljon alapon. az új díjak 11, 15, 25 s 35 korona lesznek.

a régi tarifa

a régi tarifa

24 gondolat “az első komolyabb kiakadás és kelet-európai a reflexek” bejegyzéshez

  1. Durva dilemma ez, úgyhogy egy idézettel válaszolnék:

    “én viszont ettől szeretnék távol kerülni. engem ez a folyamatos kelet európai okosba megoldás, ügyeskedés fáraszt, lealjasít és lezülleszt. úgy érzem, hogy élhető számomra az a megállapodás, hogy betartom a szabályokat, befizetem a nagyon magas adót és cserébe az lehetek, aki akarok lenni, nem vagyok rákényszerítve semmire. nem kell kuncsorognom az ügyintéző jóindulatáért, nem kell borítékba pénzt raknom, hogy engem legalább normálisan lásson el az orvos meg a nővér, nem úgy, mint a többieket, akik  egyébként szintén megtömték a zsebüket a munkaidőben, állami intézményben maszekoló főorvos úrnak.”
    Forrás: bezzeg a svédet

    Ha nem tudnám h mennyire f_s az SL rendszere, akkor simán rávágnám, hogy tömegközlekedj. De biztos van valami én- és rendszerbarát megoldás. Carpool kollégákkal v ismerősökkel, valami park&ride combo (nem tudom ebben milyen szinten all az SL)? Közösségi oldalakon vmi ötletbörze ami megoldást jelenthet? Érdeklődve figyelem mi lesz a megoldás (és kelet-európai énem drukkol a lehető legolcsóbb alternatívának).

      • Majd alkalom adtán oszdd meg a megoldást – kíváncsi vagyok hogy kisgyermekes családapaként mi az aranyközépút (taxákat nézve a korán kelés alternatíva lehet, de az meg nem biztos hogy összefér az ovi menetrenddel).

  2. fociokos ámde részben multin szocializálódott böcsületes magyar állampolgárként eszembe jutna például egy harmadik megoldás arra az esetre ha nem lehet (vagy nem akarok) sem csalni, sem fizetni. sírjunk egyet a munkáltatónál hátha commuting címen esetleg el lehet számolni ezt a kiadást. elvégre nem a benzint és nem a kocsid fenntartási költségeit fizetteted meg, viszont mégis ez a leghatékonyabb útvonal. de lehet csak naív vagyok a rokonszenves svéd barátaiddal mert itthon ezért a felvetésemért szimplán kiröhögnének. de bezzeg a svédek lehet kifizetik neked..

  3. mi tomegkozlekedunk…bar tolunk, Åkersbergatol Kistan at vezet az ut. No comment 🙂
    Egyebkent nem olyan veszes, busz is megy, vonat is, mindketto kesik es mindketto bosszanto, de legalabb van! Az auto meg pihen a garazsban, azt akkor hasznaljuk ha az egesz csalad, mind a 4 gyerekkel, indul valahova.

  4. Haha, te is megkaptad a finom kis brossúrát?? 😀
    Hát ja, nem egyszerű helyzet ez.Viszont ha svéd fizetésekhez, rezsióradíjakhoz nézed az adót, akkor azért messze nem brutális a dolog, bár tény, hogy bosszantó.És még nem is említetted, hogy a napi max 60 koronát is felemelték 105 koronára.Ez szerintem a legerősebb az egészben.Magyar rendszám: hát, ha a nagy cégek megtehetik valóban, akkor az egyén is jogosnak gondolhatja.
    Viszont amni az adó mellett szól, hogy az E4-en reggelente (pár hétig mászkáltam be én is Stokiba mostanában) elviselhetetlen, nem is tudtam, hogy ennyire sz@r a helyzet.Meg azt az elkerülőt is (Förbifart Stoki) is meg kell építeni valamiből és ott bazaltba kell fúrni az autópályát, nem löszbe.Szóval vegyesek az érzéseim, ha rám hallgatsz, azt csinálsz, amit akarsz… 😀

  5. Haha, te is megkaptad a finom kis brossúrát?? 😀
    Hát ja, nem egyszerű helyzet ez.Viszont ha svéd fizetésekhez, rezsióradíjakhoz nézed az adót, akkor azért messze nem brutális a dolog, bár tény, hogy bosszantó.És még nem is említetted, hogy a napi max 60 koronát is felemelték 105 koronára.Ez szerintem a legerősebb az egészben.Magyar rendszám: hát, ha a nagy cégek megtehetik valóban, akkor az egyén is jogosnak gondolhatja.
    Viszont amni az adó mellett szól, hogy az E4-en reggelente (pár hétig mászkáltam be én is Stokiba mostanában) elviselhetetlen, nem is tudtam, hogy ennyire sz@r a helyzet.Meg azt az elkerülőt is (Förbifart Stoki) is meg kell építeni valamiből és ott bazaltba kell fúrni az autópályát, nem löszbe.Szóval vegyesek az érzéseim, ha rám hallgatsz, azt csinálsz, amit akarsz… 😀

    Nemtom, mi van, valamiért nem megy el a komment?

  6. Amúgy meg én csak azért vagyok könnyen ezzel az egésszel, mert kb 20 koronák voltak eddig, amiket fizetni kelle max egy hónapban.Ha meg naponta kéne járni, akkor tavasztól őszig motor (már csak jogsi kéne hozzá, meg a kétkerekű… 😀 ) vagy alternatív útvonalak, munkahelyek keresése….Ha meg nem éri meg, akkor fizetni mint a katonatiszt.

  7. Hát én azt csinálnám, otthon és mindenütt, hogy kiverném a hisztit az összes létező helyen. Egyedül persze nem mindig éri el az ember amit akar, de ha kellően felidegesít elég sok embert, az már valami 🙂

  8. Elég necces emelés… Nincs valami havi vagy éves max? Munkáltatóval kifizettetni jó ötlet lehet, ha belemennek…
    Szerencsére én nem járok arrafelé. No meg kocsim sincs. Meg ha már itt tartunk, jogsim se.
    Még. 🙂

    Egyébként nekem úgy megy a logisztika, hogy 10 perc közvetlen busszal a munkahely. Autóvásárlás azért van mégis listán, mert ha a kislányomat kell oviba vinni, akkor minimum 2,5 óra 5 átszállással (mert a busz pont ott nem áll meg…), ami kocsival kb 45 percre csökkenhetne. Még mindig a dugódíjkapukon kívül ^_^

      • Hat kb. ennyit tudok en is. Senkit nem ismerek, aki regisztralt volna. A nyaron volt a radioban egy riport, hogy mostantol ezt komolyan akarjak venni, es be akarjak hajtani mindenkin a penzt. Ezzel az uj rendszerrel az a bajom, hogy sima penzlenyulasnak tunik, del-eszak vonalon nem lehet maskent kozlekedni.

  9. Szerintem simán megtalálnak és behajtják rajtad. Vannak ilyen EU-s egyezmények a behajtásra vonatkozóan is. Kicsit hosszabb a folyamat, de minden költségét rád fogják verni a végén, szóval én nem ebben gondolkodnék.

  10. Google Music a Spotify hazajaban!? Az mar betyaros! Amugy meg nyugodtan koltozz eszakra. Az Expressen tavalyi rangsorolasa alapjan Solna a legelhetobb varosa Svedorszagnak. Jomagam is az eszaki vegvarak egyikeben elek (Märsta) es ha maga a varos semmirol sem szol, logisztikailag minden ami szamit (Arlanda, Uppsala, T-Centralen) 30 percen belul van tömegközlekedessel.

  11. Fogalmam sincs a svéd rendszerről, csak laikusként nagyon szimpatikus és észszerűen fair rendszert sejtek mögötte. Mi Londonban élünk, kevésbé szimpatikus, kevésbé ésszerű rendszerben. Itt is próbálkoztak főleg a mi régiónkból érkezettek az otthonról hozott járművekkel, hogy elkerüljenek congestion charge, road tax, speeding, meg minden ilyen kötelezettséget. Itt azonban minden külföldi rendszám kap egy nagyon nagy sárga, leszedhetetlen vignettát, amivel fél évig mehetsz büntetlenül, mint vendég. Onnantól, ha nem mész ki, vagy nem jelented be angolra, akkor lefoglalják, vagy kivisznek. Nem hinném, hogy pont a svédeknél ne lenne életbe léptetve hasonló megoldás…egy skandináviába vágyó…

  12. Vegyél magyar rendszámos kocsit, csak ajánlani tudom. 🙂 Nincs parkolási bírság, nincs útdíj. A magyar EU rendszám nagyon hasonló a svédhez, nem nagyon fogják kiszúrni.

Vélemény, hozzászólás?

