skandinávia szabadságra ment, ne is keressétek júliusban!

magyarként kialakult egy koncepcióm a nyári szabadságról. főleg egy amerikai cégnél eltöltött 6 év után óriás luxusnak élem meg, ha 2 hetet egyhuzamban kivehetek a nyáron. előtte persze überpara a főnökség részéről, helyettesítési tervek, mindennek mennie kell a maga megszokott módján – függetlenül attól, hogy ott van-e az ember vagy sem.

innen dolgoztam

a legszebb történet az volt, amikor a nászútunkon cipruson a nissi beachen 45 percet azzal töltöttem a jól megérdemelt szabadságomból, hogy egy telekonferencián vettem részt (nem önkéntes alapon), ami a csoportunk tervezett átalakításáról szólt.  az átszervezés meg is valósult egy teljes évvel később. tehát marha fontos volt kizökkenteni a pihenésből, úgy hogy utána még napokig ezen a témán pörgött az agyam.

bezzeg a svédek másképpen szervezik az életüket nyáron. rendkívül nagy érdeklődéssel figyelem, hogy a gyakorlatban hogyan működik a szabadságolási rendszer skandináviában.

elméletileg deklarálták, hogy a július az a semester, a nagy éves szabadság időszaka mindenki számára. ilyenkor gyakorlatilag félárbócra eresztik az ország vitorláját nem csak a svédeknél, hanem a szomszédoknál is.

ezt onnan tudom, hogy egy nemzetközi cég nordic központjában dolgozom, ahol összeérnek a dán, finn, norvég és svéd szálak. a legfontosabb heti előrejelzés, és egyéb riportok például most 3 hétig nem lesznek legyártva. sőt, az üzleti tervben is az szerepel, hogy júliusban az eladások padlót fognak, hiszen mindenki szabadságon lesz.

és tényleg. itt a az átlag szabadság az 30 nap évente, ehhez még hozzájön vagy 10 fizetett ünnepnap. továbbá a gyes ideje elosztható a gyermek 6. vagy 8. születésnapjáig (nem tudom pontosan, nem néztem utána). ha akarsz, akkor minden pénteken gyesen vagy évekig, de az is lehet, hogy a júliusi 4 hét szabit rövidnek érzed, ezért hozzá csapsz még egy hét gyest is, mint azt például a marketing igazgatónk tette. aki férfi.

igen, mert neki is jár 2-4 hónap gyes. 2 hónapot átadhat az anyukának, de a másik 2 elúszik, ha nem veszi ki a kedves apuka. szerintem ez remek módszer arra, hogy a férfiak megtapasztalják, milyen is az anyáknak egész nap otthon lenni a babával. itt mindennapos látvány a napközben babakocsit tologató apukák bandája. mondjuk én is szívesen itthon maradnék 2 hónapig…

svéd nyaralás

kicsit elkanyarodtam a szabadság témától, bocs. szóval már múlt héten érezhetően csökkent a forgalom az utakon, megszűntek a reggeli dugók a városban, miközben egyre több lakókocsit vontató volvo kezdi meghatározni az utcaképet.

arról azonban meg voltam győződve, hogy az én hétköznapjaimat nem fogja befolyásolni ez az általános nagy szabadságolás, bár sokan mondták, hogy ilyenkor a hivatalok is belassulnak az ügyintézéssel.

akkor értettem meg talán igazán, hogy miről is szól a történet, amikor a héten elmentem a bankfiókba folyószámlát nyitni, de az nem volt nyitva. és nem is lesz augusztusig.

te el tudod képzelni, hogy mondjuk egy otp fiók bezár egy teljes hónapra nyáron? én nem. pedig az élet azt bizonyítja, hogy ezt is meg lehet csinálni.

elkezdtem gyűjteni a lehetséges okokat, ami miatt a svédek tizenévvel tovább élnek, mint a magyarok. a semester már fölkerült a listámra.

4 gondolat “skandinávia szabadságra ment, ne is keressétek júliusban!” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: svéd időjárás, a meteorológusok kínos titka: leleplezés | bezzeg a svédek!

  2. Visszajelzés: försäkringskassan: táppénz és meglepetés | bezzeg a svédek!

  3. Visszajelzés: nyári zárvatartás | bezzeg a svédek!

Hozzászólás