rövid elmélkedés a svéd árszínvonalról

arról már biztosan hallottál, hogy svédországban minden elég drága. ez persze egy relatív kijelentés, hiszen egy norvég röhögve jár át bevásárolni.

okos közgazdászok már kitalálták a big mac indexet a különböző helyek árszínvolának összehasonlítására. ha nem ismered ezt a témát és nincs kedved utána olvasni, akkor röviden annyiról van szó, hogy megnézik egy adott napi USD árfolyamon a big mac árát a különböző országokban dollárban kifejezve (ez látható a grafikon jobb oldalán kékkel).

ennek köszönhetően elmondhatják például, hogy a svéd korona a 3. legmagasabban értékelt valuta a világon, ami praktikusan annyit jelent, hogy itt a 3. legdrágább ugyanaz a kitüntetett termék a bolygónkon.

2012 január 11-i állapot a the economist szerit

azt is megállapíthatjuk, hogy stockholmban 2,26-szor annyit kell fizetni a mekiben, mint pesten. az ugye egy másik kérdés, hogy kinek mennyit kell dolgznia egy ilyen ikonikus szendvicsért…

nos ma vettem magamnak télire kesztyűt meg egyebet és a saját bőrömön kellett kellett újra megtapasztalnom, hogy tényleg nagyon magas az árszínvonal a svédeknél, amit az alábbi árcédulák is remekül bizonyítanak. egy tíz eurós kesztyűért itt lazán elkérnek egy százast, ami azért érdekes, mert a mai árfolyamon ennek kb. 86 koronába kéne kerülnie.

tehát a finn határ közelében élő svensson ha átfárad vásárolni, akkor azonnal egy laza 14%-os árengedményt kap (árfolyamnyereséget realizál). egy dánnak csupán kb. 5%-kal drágább a cucc, mint az euro-övezetben.

20121028-180011.jpg

20121028-180022.jpg

a példa természetesen nem egyedi:
20121028-180033.jpg
na majd otthon megnézem a vicc kedvéért, hogy a H&M-ben (svéd cég, az autentikus kiejtése “hó-em”), ahol SEK és HUF is fel van tűntetve a cédulán milyen árkülönbségek vannak.

úriember biztosra nem fogad, ezért nem teszek fel arra nagyobb összeget, hogy megéri pesten bevásárolni az innen “stockholmból importált” cuccokat.

mindez azt mutatja, hogy egy termék ára nem annyi, amennyit ér, hanem amennyiért egy adott piacon el lehet adni. és ahol többért lehet, az általában magasabb életszínvonalat sejtet. bár vannak kivételek is, de ez egy másik fórum témája.

az tény, hogy egy svájci big mac 4,2 indiai big macet ér. pedig ott a tehén szent állat…

17 gondolat “rövid elmélkedés a svéd árszínvonalról” bejegyzéshez

  1. A szolgáltatások és az ingatlanok árszínvonaláról is kéne egy ilyen jó kis cikk.Nekem ezek csípik a szememet, de vadul… :-(((

    • ja az a durva, hogy már a ruházaton van egy laza 15% felár, pedig abban semmi svéd munkaerő által hozzáadott érték nincs.

      de nem sírdogáljunk, mert a magas árak a magas életszínvonalra utalnak. nyomokban…

  2. 15 százalékra magasról tojok, még a dupla ár is elmegy, de bökje meg, amikor valamit 6-8-10-szeres áron próbálnak meg eladni, az már a p*fátlanság netovábbja…azért ennyire nem jó az életszínvonal, és a termék minősége sem indokolja.Egyszerűen csak vastag az arcbőr helyenként…

      • Gumiszerelés autón.Otthon kb 4-5000 forint a 4 kerékre, itt kint 1200 (ezerkétszáz!) korona…15 colos felni, totál általános eset, semmi speciális.Otthon autószerelés kis műhelyben óradíjban 2-3000 forint; itt volt már 6-800 korona, szintén óránként.De 500 minimum, bárhol, bármikor.Jó, oké, adnak számlát is.De akkor is több mint durva szerintem…és nem egyedi esetek ezek.Kisebb alkatrészek, eszközök otthon párszáz forint, esetleg egy ezres, itt kint 2-300 korona.Csak én futok bele ilyenekbe?

      • nekem a volvon olajcsere anyaggal, szűrővel és kipufogó javítás összesen 1600:- volt. gumicsere most jön, de a főnököm szerint 300 körül megúszható (mondjuk felnin vannak a téli gumik)
        az általad említett árak tényleg durvák.

  3. Nem tudok rá ott válaszolni, ezért új hozzászólásban: olajcserét én is csináltattam valami 900 körül, anyaggal, szintén volvón.De gumicserét 300ért? Hol?Nekem eddig 600nál olcsóbban sehol se volt.Igaz én azt értem alatta, hogy kereket le a kocsirol, gumit le a felniről, újat rá a felnire, kicentrírozás, kereket vissza a kocsira és ezt 4 kerékkel.A külön felnikre szerelt téligumit-cserét (nyári kereket le, télit fel) magam csinálom, emelő és kerékkulcs segítségével.Azért már nem adok pénzt ki… 😀

    • OK. 300 a felnire szerelt gumival. én viszont lusta/kényelmes vagyok, és nem cserélem az utcán. egyszer csináltam, de többé nem, ha nem muszáj.

      egyébként állítólag OK Q8 benzinkúton lehet órára bérelni szerelőhelyiséget, csak szerszámot magadnak kell vinned.

      • Nem, nem muszáj, ha nem akarod… 😀
        Igen, épp a napokban érdeklődtem meg, felénk 2 korona 1 perc.
        Ha jól láttam, gépi emelő és mosó van bent minden kocsiállásnál, plusz fáradtolajat, egyéb folyadékot lehet leadni és szaxerűen semlegesítik.

  4. Visszajelzés: 40 éves a mcdonalds svédországban | bezzeg a svédek!

Hozzászólás