a stockholmi forgalmi dugók kulturális oka

lassan másfél éve vezetek stockholmban és környékén napi szinten 30-30 km-t munkába jövet, s menet. ennek a gazdasági és egyéb okairól már értekeztünk, és azt sem titkolom, hogy mennyire nehezemre esik feldolgozni a tényt, hogy ezzel a tevékenységgel éveket vesztegetek el az életemből.

jó napokon a menetidő fél óra, de simán belecsúszom néha egy egyórás szívásba. az eddigi negatív rekord 2 óra 10 perc volt, amin már tényleg kiakadtam, mert nem értem oda a gyerekért az oviba.

ennek tükrében már nem is lepődtem meg annyira, amikor olvastam, hogy stockholm a világ 10. legeldugultabb városa a tomtom adatai szerint.

alapvetően hamar átvettem a svédek közlekedéshez való hozzáállását. itt a legnagyobb dugóban sincs semmi feszülés, és nem bírok elég kelet-európai bunkó módon a sor elejére pofátlankodni az elfogyó sávban, hogy akár egy kis duddantást is kiváltsak a közlekedő társaimtól. azt gondolhatják, hogy biztos joggal siet aki így tesz, és szinte mindig az első autó beenged maga elé (kivéve a baltikumi és lengyel rendszámot viselő kamionok).

az etikett része, hogy miután beengednek nem kell megköszönni, mert annyira természetes. szóval alapvetően rendkívül szimpatikus a légkör, de vannak dolgok, amit még nem sikerült feldolgoznom.

nem dudálnak, nem segítenek

amikor lerobban egy autó – nyilván a legnagyobb csócsforgalomban és a legrosszabb helyen, ahol a 4 sáv kettőre szűkül -, akkor igen meglepő módon reagálnak a svédek.

kezdjük azzal, hogy a pesti szocializáció alapján az első dolgom lenne eltakarodni a lerobbant kocsival az útból, hogy ne tartsam fel órákig a hazafelé igyekvő tömegeket. ehhez ráadásul biztosan egyből kapnék segítséget, és valamelyik autóstárssal az út szélére tolnánk a vasat.

ehhez képest a svéd júzer ki sem száll a kocsiból (talán itt a személybiztonsági, mint enyhítő körülmény felhozható), csak előveszi a sáv kellős közepén állva/ülve az ericssonját mobilját és hívja az autómentőt és vár. nyugodtan és sokáig vár. közben a dugó több kilométeresre duzzad persze.

nem tudom, hogy hogyan vannak itt összekötve az információs szupersztrádák, de a sávok fölött lévő kijelzők, amelyek normál esetben a várható haladási átlagsebességet mutatják átváltanak az ilyen esetekben, és egy nyíllal előre jelzik, hogy az adott sáv el fog fogyni, majd hogy el is fogy (piros X).

kisvártatva megérkezik a kedvenc forgalomelterelő kamionom, amiből többtucat teljesít szolgálatot és a lerobbant autó mögé parkolva védi a veszteglő utasok testi épségét.

bumper truck

nyilván mindig legutoljára jön csak az autómentő, aki ténylegesen el is tűnteti a romot az útról, hogy újra zavartalanul tovább haladhasson a forgalom.

az egész folyamat közben egyetlen dudálás vagy anyázás nem történik, viszont meg sem áll senki, hogy megkérdezze az elakadt söfőrt, kell-e segítség. a jó svéd szokásokhoz híven azt gondolják, hogy amíg a tag nem kér explicit segítséget, addig nincs is rá szüksége.

sőt, itt abszolúte nem járja az az otthon igencsak hétköznapi szokás, hogy átnézzünk a másik kocsi söfőrjére. semmilyen formában nem ajánlott ez a viselkedésforma, még barátságosan sem, mert vagy őgysem néznek ránk, vagy beijednek az inadekvát viselkedésünkön.

én csak egyszer bosszantottam föl magam egy picit, amikor 4 ember ült az elakadt autóban, és nekik sem jutott eszükbe, hogy 3 méteren belül arrébtolják a kocsit annak érdekében, hogy a forgalom zavartalanul haladhasson mellettük, míg várják a felmentő sereget.

bár az alábbi történet után ezen sincs mit csodálkozni.

egyszer a 4 sávos autópálya bevezetőn a lépésben araszoló kocsisort megakasztotta egy kocsi, aki a belsó sávban lecövekelt. a népek indexeltek és elkezdték kikerülni szó nélkül. amikor benéztem az úttorlaszt képző audiba meglepve tapasztaltam, hogy a söfőr csukott szemmel ül bent.

az első gondolatom az volt, hogy szívrohamot kapott a csávó és meghalt. micsoda ignoráns banda ez, hogy senki rá sem kérdez, mi van vele – mondtam magamban.

már éppen kezdtem volna  a nemes magyar néplelket a zord svéd fölé emelni elméletben, amikor a faszikám felébredt a kis egyperces szundikálásából és tovahaladt…

Advertisements

5 gondolat “a stockholmi forgalmi dugók kulturális oka” bejegyzéshez

  1. az etikett része, hogy miután beengednek nem kell megköszönni, mert annyira természetes.

    Ez nem termeszetes hanem bunkosag, nem veletlen hogy EUROPABAN megköszönik vagy felvillantja az elakadasjelzöt, viszont ellentetben veled en nagyon sokszor latok ugyeskedöket az uton akik a kevesbe zsufolt fordulosavbol ERÖSZAKOSAN es EGYENESEN mennek tovabb es meg teged is le akarnak tolni az utrol mert nem fernek el kulönben a terelöoszloptol… Folytatnam azzal hogy meg tudnam szamolni a ket kezemen hanyan ismerik a jobbkezszabalyt, iranyjelzöt sem hasznalnak (minek???). Ha lekuldenem a jogsival rendelkezöket az europai autopalyakra, nem tudom hanyan jönnenek vissza sertetlenul (folyamatos balsav hasznalata mikor a jobbsav ures, forgalom feltartasa (en a megengedett sebesseggel megyek ezert senki ne elözzön meg “szemlelet” ),

    egy nyíllal előre jelzik, hogy az adott sáv el fog fogyni,…. megis a legtöbben egeszen addig tolakodnak elöre ameddig a sav elfogy es beeröszakoljak magukat….

    meg sem áll senki, hogy megkérdezze az elakadt söfőrt, kell-e segítség. a jó svéd szokásokhoz híven….. ez is tipikus, old meg magad a problemat…

  2. a forgalomra majd 2000 nagyfelbontasu szines kamera kepet bamulva a diszpecserkozpontban figyelnek, a dinamikus menetiranyito rendszer pedig a vilagon elsokent es egyedulalloan az alatta elhalado autok sebessegebol szamolja ki az ajanlott sebesseget- ez persze manualisan a kozpontobl is vezerelheto.
    az autos ulve marad nem ugral, igen ez biztonsagi szempont.
    a vilag legbiztonsagosabb utjai a svedek es ezert tesznek is passzi es aktiv eszkozokkel egyarant…
    en is pipazok a dugokban E4/E20, es a varos rossz fekvese, megcsuszott fejlesztesek es a felgyorsul urbanizacio mint ok csak egy resz…:)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s