val 2014 – újra első választó lettem

a svédek egyik legfőbb jellemzője a paraktikusság. a parlamenti és az önkormányzati választások is ennek szellemében vannak megszervezve, miszerint minden 4. évben szeptember 2. hétvégéjén tartják egyszerre az összeset.

nem kell ecsetelnem, hogy ezzel mennyi pénzt és energiát lehet megspórolni, mind a kampány, mind a választópolgárok tűrőképességének tesztelése tekintetében, miközben maga a lebonyolítás is a lehető leginkább költségkímélő.

a szavazati jogosultság korlátozott a nem állampolgárok részére

a szavazati jogosultság korlátozott a nem állampolgárok részére

egyébként eléggé meglepődtem, hogy én is szavazhatok, de persze – mivel nem vagyok állampolgár – csak a helyhatósági listákon (kommun és land). végülis a személyi jövedelemadóm nagy részét nekik fizetem be, úgyhogy fair, hogy dönthetek arról, kik költsék el.

image

az információs csomag elérhető néhány nyelven

a praktikum jegyében égyébként akadályoztatás esetén lehet szavazni földön, vízen, levegőben, levélben, ráutaló magatartással, telepatikus úton, stb; sőt a szeptember 14-i nagy napot megelőző 2 hétben a lakóhelyhez legközelebbi könyvtárban is vagy nálunk még a közlekedési múzeumban is a teljes nyitvatartási idő alatt.

az információs csomag számos nyelven elérhető: jiddish és lovári cigány is van a fenti listán, csak hogy az egzotikusabbakat említsem.

a kampány

nem követem nagyon közeről az eseményeket, de az általam otthon megszokottakhoz képest rendkívül kultúrált körülmények közt zajlik a kampány. pont annyira tolakodik be az életembe, amennyire (nem) szeretném.

óriásplakát kevés van, inkább a helyi csomópontokon az aktivisták által sajátkezűleg kitett A0-ás (?) hírdetések a jellemzőek. simán egymás mellett vannak a riválisok képei, nincsenek meggyalázott plakátok, csak néhány bajuszos képviselőjelölt nő.

balról jobbra: kalóz párt, liberálisok, zöldek, jobbközép kormánypárt...

balról jobbra: kalóz párt, liberálisok, zöldek, jobbközép kormánypárt…

a legszimpatikusabb a választási kultúrában, hogy nyár végén volt egy többnapos rendezvény, ahol minden párt bemutathatta  a programját, és részt vehetett lakossági fórumokon, illetve vitákban – teljesen egyenlő feltételek mellett, miközben a királyi tv korrekten közvetítette az egészet.

nyilván itt sem szent szűzek űzik a politikát, de azért átláthatóságban és korrupcióban a svédek elég szép helyeket foglalnak el a különböző nemzetközi ranglistákon, s valahogy nekem is az a benyomásom, hogy viszonylag korrekt módon zajlanak az események.

előítéletek nélkül

sokat filózom azon, hogy vajon csupán 2 év ittléttel a hátam mögött, a pártok és a képviselők limitált ismeretében van-e erkölcsi alapom, s jogom választani.

furcsa, hogy itt nincs bennem a családból hozott politikai értékítélet, minden párt egyenlő esélyekkel indul a szavazatomért.

szoktam beszélgetni erről a dilemmámról a svéd kollegáimmal, ismerőseimmel, hogy teszteljem ők mit gondolnak arról, hogy egy külföldi dönt a svédországi politika jövőjéről.

általában nem is értik a problémámat, de az egyikük olyan szépen megfogalmazta:

“ha van szavazati jogod, akkor még jó, hogy élned kell vele!”

nos még álszom rá párat, de valószínűleg elmegyek, mert azért van pártpreferenciám.

9 gondolat “val 2014 – újra első választó lettem” bejegyzéshez

  1. Hat ez az, nekem meg nincs — meg — partpreferenciam, oszinten szolva nem annyira torodok a sved politikaval, ezert vagyok vele ugy, hogy igy meg nem annyira akarok szavazni, hogy nem ismerem oket igazan. szoval majd negy ev mulva valoszinu.

  2. A “helyhatósági választáson szavazhatsz”, amúgy EU-s jog, egy svéd állampolgár is szavazhat most majd Magyarországon, felltéve, hogy tud erről a jogáról és akar (itt Angliában pl. elég jól reklámozzák ezt, Magyarországon viszont tökre nem láttam semmi ilyet)

  3. Én a magam részérôl a kollégádat szajkóznám – ha van szavazati jogod, akkor élj vele. A te adóddal zongoráznak, úgyhogy nyugodtan szólj bele, hogy amíg itt élsz addig mi az amire szeretnéd hogy költsenek a közpénz(ed)bôl.

  4. Átemelte szmörgószbord* és hozzászólt:
    A bandirepublic annyira szépen összeszedte az idei svéd választás kulcselemeit, hogy én nem is szöszölnék a további részletekkel.
    Kiegészítésképpen annyit, hogy 5 év után is csak gépesített szavazati iránymutatók segítségével tudom eldönteni hogy a kívülálló szemmel árnyalatnyi különbséget mutató pártok közül melyik az, amelyikhez világnézetileg a legközelebb állok (kivétel ugye az extrém bal és jobb amit csukott szemmel is fel lehet ismerni minden országban) .
    A jó hír (és vigasz mindannyiunknak) hogy a hithû pártválasztókon kívül az átlag svéd állampolgár IS meg van kavarodva hogy akkor végül is kire-hova szavazzon.
    Ami engem illet én továbbra is örülök a szavazati jogomnak mint majom a micsodájának és várom a vasárnapot.
    Egyrészt azért, hogy ugyanúgy ahogy négy évvel ezelôtt, elbattyogjunk a svéddel, kézenfogva, nagyromantikusan a legközelebbi iskoláig demokráciát játszani.
    Másrészt hogy ez az egész kampány herce-hurca ami a májusi, extrém jobbos elôretörést mutató EU szavazások óta feszül a svêdekben mint egy izmos és hosszú platófázis végre eljusson a maga csúcspontjáig – ês végett vessen a közösségi oldalakon kampányoló (svéd) pajtások végnélküli politikai onanizálásának.

  5. Tetszett (ismet) a bejegyzesed!
    Viszont par dolgot majd meg egyszer irhatnal kiegesziteskent, hogy tovabb finomithassuk a kepet Svedorszgrol, bemutassuk az itt meglevö praktikussagot, demokratikus hozzaallast:
    * az informacios csomag a kulönbözö -beszelt- nyelveken kivul elerhetö Braille-irassal is! (Meg “könnyitett sved nyelven” es jelnyelven — bar ez utobbit meg en nem ertem…)
    * az elözö hozzaszolasban emlitett “gépesített szavazati iránymutató” is nagyszeru segitseg. Pl. itt: http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/
    Amikor is valaszolsz kulönbözö kerdesekre (van segitseg, hogy mit mondanak a felvetett temarol a mellette es ellene szavazok), s a vegen megkapod, melyik part all igy legközelebb a te allaspontodhoz…
    * lanyaim Bamse ujsagja is a valasztas temaköret jarta körbe. Többek között megmagyarazta, mi az a demokracia, meg szolasszabadsag, stb.
    Itt nekem is az az erzesem, hogy van ertelme szavazni. Kivancsiak a velemenyemre es tudom befolyasolni az eletemet.
    Tehat en megyek szavazni — s most elöször a Riskdagen-re is, tehat tulajdonkeppen elsö valaszto vagyok. 🙂

  6. Az EU-s valasztasokra meg nem mentem el, de most eltem a szavazati jogommal (önkormanyzati), mert tenyleg az en adomat költik, az en eletemet befolyasolhatjak a döntesek.
    A problema az volt nalam is, hogy nincs olyan part ami egyertelmüen hozzam szolna. Kitöltöttem a “valkompassent” es hat(!) partot hozott ki nekem 60% es 50% köze. (Annak aki nem ismeri: ez azt jelenti hogy x szazalekban egyezik a velemenyem a part velemenyevel.) Es ebbe a hat partba beletartozott az S es az SD is.

  7. Visszajelzés: választások és balfaszságok - Podcast Gyűjtő

Hozzászólás