halvérű svédek vs. vérmes finnek

éppen a 2014-es szocsiban rendezett téli olimpia utolsó napjait éljük és kultúr-antropológiai szempontból igen érdekes megfigyeléseket tehettem az esemény kapcsán, amiket most meg is osztok veletek minden tudományos megalapozottság nélkül.

APTOPIX Sochi Olympics Ice Hockey Men

a svédek hozzáállása a sporteseményekhez nagyban különbözik a magyartól. alapvetően nem a csúcsteljesítmények kitermelésére van felépítve a rendszer, hanem inkább a tömegsport megy, s nem a klasszikus kommunista értelemben, hanem ténylegesen. tehát szintem minden helyi lakos fut, edz, sportol valamit rendszeresen. a nemzet nem azon méri le nagyságát, hogy hány érmet szereznek az olimpián, még akkor sem, amikor a télin sokkal több keresnivalójuk van, mint a nyárin.

azért vannak sportágak, amik kiemelt figyelmet kapnak, mint például a jégkorong. tavaly pont a svédek lettek a világbajnokok a finnországgal közösen rendezett tornán.

tegnap pedig a két ősi rivális újra összecsapott az olimpiai döntőbe jutásért, ahol a svédek végül 2-1-re legyőzték a finneket.

ennek az eseménynek most nem a sportértékét kívánom elemezni, hanem a különböző népek hozzáállását.

apa az irodában "dolgozik"

apa az irodában “dolgozik”

először is szuper jófejség, hogy a munkahelyemen a vezetés támogatta, hogy a délután egykor kezdődő meccset nézhessük. a céges kávézóban óriás kivetítőn ment a meccs, és az érdeklődők levitték a laptopjukat, hogy ott “dolgozzanak”, mialatt megy a hoki.

rengeteg finn kollégám van a stockholmi irodában, akikkel már korábbi sörözések alkalmával elemeztük a svédek hideg visszafogottságát, amit végül közmegegyezéssel töketlenségnek minősítettünk. nyilván ez relatív, de a finn-ugor nemzetséghez képest mindenképpen megállapítható.

csak néhány kiemelt példát említek.

a harmadik emeleten van az irodám, ahonnan tisztán hallottam, hogy a második emelet másik végén lévő kávézóban a finnek ünneplik az első góljukat.

a finn kolléganő bevállalta

a finn kolléganő bevállalta

a finnek, akik ráadásul majdnem mindannyian nemzeti színű mezben érkeztek dolgozni a nagy nap alkalmából, beleértve az 50+ éves kolléganőt is – sajátosan értelmezve a casual friday fogalmát.

ezzel szemben a svédek közül senki nem mutatta ki öltözetével a támogatását. sőt a második harmada a meccsnek nagy kussban telt, úgyhogy igencsak meglepődtem, amikor ismét lenéztem, s láttam, hogy a svédek 0-1-ről 2 gólt szerezve fordítottak. mindezt a svéd munkatársak legnagyobb hallgatása közepette.

beszélgettem is a legtökösebb finn csajjal, aki mondta, hogy fordított esetben hónapokig szívnák a svédek vérét a vereség miatt, de így ez nem nagyon fog megtörténni. maximum egy-két vicces megjegyzés, és kész.

ez egyébként általánosan jellemző, hogy a svédek vereség esetén sem szomorkodnak, csak megrántják a vállukat és magasról leszarják a dolgot. semmi nemzeti gyász, nincsenek megszaggatva a ruhák, nincs eufória és nincs mélyrepülés.

3 gondolat “halvérű svédek vs. vérmes finnek” bejegyzéshez

  1. Hehe, én két svéd kollégával néztem a meccset (én ugyan csak az egy részét, de a feeling megvolt), egy olyan konferenciaszobában, aminek a létéről nem is tudtam, nagy LCD-tévével 🙂 Egy laptopról ment a műsor, a kép és a hang nem volt szinkronban. Hasonlóak a tapasztalatok a vérmérséklet terén :-))) Nálunk egyébként két lány is nagyon komoly sportrajongó.

    (Csak nálunk nincsenek finnek…egyedül képviselem a finnugor ágat, hehe.)

    Ja, és megtudtam, hogy a Head&Shoulders samponról, amit nemrég vettem, minden idők legsikeresebb hokikapusa néz rám 🙂

  2. Hahahaha igen sved ismeros mondta hogy onnan tudhatod hogy kiestek a focivbrol vagy mirol (meg tavaly) hogy hirtelen senki nem beszel mar a focirol

Vélemény, hozzászólás?

