az jóízlésrül, designrúl és az cégérekrül

van itt svédországban egy finn benzinkút hálózat, amely az alacsony árairól és a végtelenségig lecsupaszított töltőállomásairól ismert.

image

ha rápillantasz az st1 honlapjára, akkor teljesen világossá válik számodra, hogy itt aztán nincs semmi vakítás, cupán próbálnak a lehető legkevésbé környezetterhelőek lenni, és mindent a legegyszerűbben megoldani a költséghatékonyság érdekében.

érdekesség, hogy finnországban az etanolt már élelmiszeripari hulladékból készítik, hogy

ne kelljen külön ezért kukoricamezőket ültetni.

a benzinkútjaik annyira fapadosak, hogy azt magyar fejjel az ember fel nem foghatja. sehol egy shop, kiszolgáló személyzet nulla. odamész, van max. 4 kútoszlop, kártya bedug, pin-kód bepötyög, benzin betol, júzer elpöfög. még ablakmosós vödör vagy kerékfújó kompresszor sincs. semmi flancolás, mint a statoilnál. a lukoil ehhez képest 5 csillagos kiszolgálás.

image

sokat szoktam volt náluk tankolni, de amióta elbontották az utcánk végében lévő töltőállomásukat, rég nem láttam ilyen kutat közelről. ezért tegnap nagyon elcsodálkoztam azon, hogy ennek a végtelenül egyszerű, mondhatnám már-már igénytelen megjelenésű spúr cég milyen szép kalligráfiát alkalmaz az új kampányában, melyben arra próbálja felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy tankolni lehet másképpen is.

a képeken látható üzenet még vagy 3 másik színkombinációban és betűtípussal létezik, de már nem akartam több fotót készíteni, mert így is azt hihették, hogy ipari kém vagyok vagy valami negyedik világbeli, aki már egy ilyen szimpla kúttól is úgy elalél, hogy fél óráig kattingatja a kameráját.

image

ez a hosszú felvezetés egy olyan témához vezet, ami már régóta fogalmazódik bennem. ez pedig

az utcakép, azon belül is a cégérek esztétikumra gyakorolt hatása.

a nyáron a vámház körúton sétáltam a duna felé, és turista üzemmódban csodáltam a régi épületeket, de sajnos nem tudtam nagyon átszellemülni és elmélyülni a szépségükben annak a vizuális környezetszennyező csapásnak hála, amit a boltok kirakatai és cégérei mértek rám.

belémhasított a felismerés, hogy stockholmban hiába vannak kevésbé díszített épületek, és minden nagyjából a funkcionalitásról szól, az utcakép mégis harmonikusabb a megfelelően designolt üzletfrontoknak és cégéreknek köszönhetően.

a fent megkezdett virtuális sétát folytassuk a kungsgatan-on, ami nagyjából a pesti vámház körúthoz hasonlítható!

na ugye, hogy?! a legdurvább nagykőrút és lövölde tér közti király utcai szakaszról inkább nem is teszek ide képeket, mert az egyébként általam nagyon szeretett városrész vizuálisan büntet.

ha lenne ízlésrendőrség, akkor ott és a nagykörúton milliárdos tételben oszthatnának bírságokat. ellenben itt van néhány kép, amit egy södermalmi mellékutcában lőttem véletlenszerűen 100 méteren belül.

20131006_152912 20131006_153053 20131006_153104

ha a probléma gyökeréig akarok ásni, akkor az egyértelműen eltérő anyagi lehetőségek mellett találok még néhány felvetendő kérdést.

például, hogy a zembereknek mennyire van egyáltalán igénye a szemnek kellemes utcaképre? mennyire fejlett a szépérzékünk? mi befolyásolja azt? lehet-e gyerekkorban ilyesmit tanulni? kell-e, lehet-e rendelettel szabályozni a boltok megjelenését? ha igen, akkor kinek az ízlése a mértékadó?

miközben gondolkodunk a válaszokon, addig gyönyörködjünk stockholmi nordiska kompaniet áruház a nemzetközi hírű kirakataiban.

Ho-kirakat-4 9-Stilbrott 3-NK-Jul

neked mi a véleményed?

a nem általam készített képeket innen szedtem:

stylecrime http://www.joanntanstudio.com/projects/style-crime-nk/

http://skandikamera.blog.hu/2012/05/08/kirakatnezo

Reklámok

6 gondolat “az jóízlésrül, designrúl és az cégérekrül” bejegyzéshez

  1. az a véleményem,hogy igaz a megállapitás és itthon valóban nagy káosz tapasztalható.de! nem tenném meg az összehasonlitást semmiképpen sem,mert egy letisztult forma hazájában felesleges egy távolkeleti bazárt és annak hangulatát keresni és forditva is igaz.az itthoni helyzetet a gazdasági nehézség is “fokozza”hiszen lassan kacsintós meztelen nőket is használni fognak a figyelemkeltés érdekében.most kis tulzással-de ahol nagyon nehezen lehet ugymond becsalogatni és vásárlásra kényszeriteni a vevőket -ott bizony elszalad a ló a feltűnő az ízléstelen irányába.
    arról nem is beszélve,hogy itthon nem hosszú távú üzleti terv létezik hanem adj uram de azonnal…szemlélet.ez pedig eleve letiltja az igényes portált,a kellemes belsőt.nem utolsó sorban kimondottan tilos lenne úgy az államigazgatást vagy parkolást,szociális ezmegazt összehasonlitani.a példákat felsorolni az nagyon jó és hasznos,és lehetne bátran követni,de ez nem ma lesz sajnos.

    az itthoni kellemetlen hangulat és egzisztenciális bizonytalanság okoz némi feszültséget az emberek között,nem véletlen sokaknál az a döntés-na innen el,és próbálok élni!

    minden új, logikus,életet könnyítő,értünk az emberek kényelméért létrehozott dologról nagyszerű értesülni,de ezt szembeállitani és ilyen módon kiemelni egy kimondottan jóléti társadalom jelen állapotát-nem feltétlenül jó és esetenként akár kontraproduktivvá is válhat.
    a svédeknek is vannak problémái-de ezek nagyon más szintűek mint az itthoniak.

  2. dehogy frusztrál.csak szerintem elég ha megvillantod az okos dolgokat,a jót a praktikusat-aki olvassa azonnal ugyis tudja mi a dörgés.nem kell a baromi nagy aránytalanságot állandóan arcba tolni.aki járt már arra annak azért aki nem annak meg azért mert nagyjából amikor olvassa már elszomorodik.
    egyzserüen azon a tényen,hogy valszeg az ő életében ezek a dolgok nem fognak itt rendszerbe állni…
    persze szerintem.
    amennyiben bánt az észrevételem,akkor egy mozdulat és látogatóban sem jövök ide.
    te cuccod-te rendelkezel vele-én pedig elfogadom.
    az,hogy máshol jobb valami,attól még itthon sajnos nem lesz jobb,de a meglévő szar sem fog változni.akár hasonlitunk-akár nem.

    • nem bant az eszreveteled, sot orulok, hogy olvasod azirasaimat es meg kommentelsz is.
      ebben a temaban viszont nem ertunk egyet, de nem kell emiatt egymasnak feszulni, igy is lehet elni;)

  3. Budapesten miért érdekelje az embereket, ha ki vannak zárva a közügyekből?
    Nincs “illetékes”, nincs felelős. Pl.: Az új metrókon nincs kapaszkodó.

  4. Visszajelzés: 40 éves a mcdonalds svédországban | bezzeg a svédek!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s