it’s time to learn swedish

eltelt egy év stockholmban úgy, hogy érdemben zéró nyelvtanulást voltam képes felmutatni.

sok kifogást tudnék felsorolni, de csak egyet említek, ami bárki által használható: az angol szinte mindere elég. ehhez persze egy olyan szakmát kell űzni, amit svéd nyelvtudás nélkül is lehet tolni. ez sajnos megtizedeli a pályázható állásokat, de korántsem lehetetlen a küldetés.

letöltés (6)

a hétköznapi életben azonban elképesztő, hogy mennyire lehet érvényesülni kizárólag az angol nyelvtudással. itt gyakorlatilag mindenki jól beszéli az angolt, és sértés megkérdezni bárkitől, hogy beszél-e.

ha a közértben a pénztáros hallja, hogy a sorban külföldiül beszélgetsz, akkor alap, hogy mire odaérsz hozzá tökéletes angolsággal szólít meg.

ha netán egy eladó svédül merészelne megszólítani miközben téblábolsz az üzletben, s te azt mondod:

sorry, i don’t speak swedish

akkor ő – nyilván angolul – esdekelve kér bocsánatot, amiért svédországban svédül szólt hozzád. normál. mint ahogy az is, hogy például az bevándorlási hivatal összes formanyomtatványát angolul is letöltheti a user.

összefoglalva  a helyzetet azt tudnám mondani, hogy az én igényeimhez mérten eddig 95%-osan meg bírtam oldani az életem stockholmban a svéd nyelv ismerete nélkül. eddig.

de az alábbi ajtón lévő cédula a múltkor felforgatta a világképem.

20130727-150315.jpg

ez itt kérem a világ egyik legdesignosabb panel lépcsőházában a szemét tároló. vendégségben jártunk itt, s lefelé bevállaltam, hogy kidobom a szemetet. az ajtó kívülről egy elektronikus basz segítségével nyitható, amit a jobb oldalon látható dobozhoz kell érinteni. mielőtt beléptem volna a helyiségbe láttam, hogy egy post it van az ajtón, rajta kézírás:

OBS!

blablabla blablabla

az obs-ot még értem (figyelem! kb.), a többi szövegre meg lezseren azt gondoltam, hogy biztos valami pedáns svéd szomszéd kiakadt, mert nem szelektíve lett gyűjtve az elhasznlt villanykörte. legyintettem hát, betoppantam, s az ajtó mögöttem nagy durranással becsukódott.

szemét kidob, bűzös tárolóból távozik. legalábbis a terv ez volt. a történet szempontjából nem elhanyagolható a tény, hogy kifelé manuális a nyitás az alábbi képen látható tekerentyű elfordításával.

egyébként nem értem, hogy miért használják mindenhol svédországban ezt a megoldást, hiszen így csak két kéz használatával lehet kiszabadulni mindenhonnan. más ajtóval kapcsolatos megoldások közben meg iszonyat egyszerűek és nagyszerűek.

20130727-150324.jpg

nos rendeltetésszerűen eltekertem a nyitót, mire az élettelenül elkezdett körbe-körbe forogni anélkül, hogy kinyitná a zárat. nos ekkor jött el az atomvillanásnál is élesebb megvilágosodás, hogy mi is volt kiírva a cetlire: a zár nem működik, ne csukd be az ajtót, ha bemész!

kösz. megértettem a leckét. nem halogathatom tovább a svéd nyelvleckéket. márcsak azért sem, mert a 1,5 éves kislányom hamarosan megkezdi a bölcsödei tanulmányait, ahol nyilván 3 nap után jobban fog beszélni svédül, mint én. ráadásul a játszótéren már így is adódtak gondjaim, amikor egy svéd kisgyereknek (azok még nem tanultak meg angolul, azannyukúristenit!) el kell magyaráznom, hogy az én csemetém is szeretne csúszdázni.

egy ausztrál ismerős anyuka svéd férjjel azzal nyugtat, hogy ő is csak a gyerekek közösségbe kerülése után kezdett el megtanulni svédül, és remekül működött a dolog.

remélem nálam is beindul az ügy, mert nem bírom, amikor a kölykök rendszeresen hülyén néznek rám a parkban, amikor elkezdenek hozzám dumálni, én meg svédül azt válaszolom nekik, hogy “bocs, de nem beszélek svédül”. ezt sosem bírják felfogni csórikáim.

ráadásul az sem lenne rossz, ha nem kéne a szemét szagban várnom, hogy kimentsenek a tárolóból…

Reklámok

28 gondolat “it’s time to learn swedish” bejegyzéshez

  1. Haha, majdnem ugyanez a problema, csak fel ev es Goteborg es (meg) nincs gyerek de amugy stimmel. A szakmam es a munkahelyem olyan, hogy nem kell svedul tudnom, es hat igen, mindenki beszel angolul.

    Az amugy engem is megdobbentett, hogy mikor elkezdenek hozzam svedul beszelni, es azt mondom, hogy “Sorry, do you speak English?”, akkor ugyanez, majdhogynem ok kernek bocsanatot, pedig en erzem kicsit parasztnak magam, sose tudok hosszabb mondokat rakni moge, azert lehet korrigalni kene arra legalabb hogy “Jag är ledsen, jag talar inte svenska, do you speak English?”.

    En a kezdetek ota szeretnek megtanulni svedul, a kultursokk honeymoon-idoszakaban sikerult is lenyomni par Rosetta Stone lecket, de aztan elmaradt valahogy, meg aztan elmult a honeymoon is persze, es hat azota eros motivacios problemaim vannak a projekttel.

    Az nyugtat (illetve: kurvara nyugtalanit) hogy nem egy itt elo expatot ismerek aki tobb eve itt lakik (sot: elvett sved lanyt) es nem beszel svedul. Viszont azt mondjak hogy ahhoz, hogy ugy igazan szocializalodni tudjak, ahhoz kell a nyelv, es en is igy latom, ha egy tarsasag valahol beszelget akkor be se tudsz kapcsolodni egy beszelgetesbe.

    Gyulolok iskolaba jarni de lehet beiratom magamat egy SFI-re…

    • Szia Tamás,

      Én is halogatós vagyok alapvetően :-), de ha MA elkezded, _akármilyen_ aprósággal, akkor máris közelebb vagy a célhoz. És ha holnap is tanulsz egy picit, akkor közel vagy ahhoz, hogy rendszert csinálj belőle. Állítólag csak 30 napot kell így kibírni, utána automatikus lesz.

      Az SFI nem rossz – pl. hasonszőrűekkel beszélhetsz svédül, az elején ugyan valszeg nem pont svédül -, de anélkül lehet akár sokkal élvezetesebb is. Pl. jó módszer egy kedvenc könyv megvásárlása svédül (amit már magyarul szinte kívülről tudsz), és voilá: máris értesz egy csomó svéd szót, a többit csak össze kell rakni, amolyan puzzle.

      De a könnyített hírek is jók (meg minden, ami lättläst, könyvek is vannak): http://8sidor.se

      Olvasni, olvasni, olvasni…a lenti Lomb Kató linkeket neked is ajánlom.

  2. jópofa ez a hozzáállás,választod más országban az életet de szelektálva.na a nyelvük az nem kell-megoldom másként.minimum udvariatlanság.bárhol jár az ember a nagyvilágban és nem tartósan…ott is mindenhol nem lehet nem észrevenni mennyire örülnek az emberek ha a saját anyanyelvükön szólalsz meg.még akkor is ha az csak néhány mondat.

  3. Azt tudod, hogy az OBS az “observera” igéből jön? Ld. még rea = realisation, ami nemcsak megvalósítást jelent, hanem leárazást is, egy magyar-svéd ismerősünk szerint a boltosok ilyenkor realizálják az éves nyereség túlnyomó részét 🙂 Engem az olyan szavak is szórakoztatni tudnak, mint a godis, dagis, pingis, kompis, kändis, stb. (édesség, ovi, pingpong, haver, ismert személy). És azt tudtad, hogy “rökning är beroendeframkallande”? (A dohányzás függőséget okoz, a cigisdobozon olvasható.)

    A svéd halál érdekes és vicces nyelv, plusz angol nyelvtudással (pláne némettel!) már nagyon jó alapod van a tanulásához, lépten-nyomon aha-élményed van (pl. a nyelvtannal kapcsolatban). Viszont ahogy írtad is, a mindennapi életben “jól elvagy” nélküle és a környezet is elkényeztet, hogy “eléd tálalja” a kényelmesebb angol verziót szinte mindenből. A pár élmény, amit leírtál, hogy “ejnye no, hát mégiscsak jól jönne az a svéd” szerintem egy kezdethez elég, de ha tényleg csak ennyi a motiváció, hamar kifullad a dolog…pláne hogy a sikerélmények (pláne a beszélni tudás) nem 5-6 hónap múlva fognak jönni, hanem sacc per kb. 2-3 év (!) múlva. De ha tényleg csak SFI-ben és ilyesmiben gondolkodsz, akkor lehet, hogy soha.

    Én Mo.-n elvégeztem 2 kezdő tanfolyamot (Skandináv ház), utána egy nagyon intenzívet (magántanár, 4-5-en voltunk a csoportban, abból 3-an skandinavisztika szakosok voltak), utána kijöttem, mindent elolvastam, “megrágtam”, ami a kezem ügyébe került (ez kb. ma is így van, a helyi napi sajtóval kelek, könyveket, netet olvasok – az olvasás az alfa és az omega), a munkahelyemen csak svédek voltak, csak miattam nem váltottak angolra (ami a cég hiv. nyelve amúgy), kénytelen voltam naggyon hamar megérteni, miről beszélnek. Ott is volt svédtanárom (mondjuk heti 2 óra szinte semmi), utána Malmöben 1 évet megcsináltam a főiskolán, “Svéd külföldi hátterűeknek” volt a szak, olyanoknak szólt, akik itt akarnak svéd nyelvű főiskolára/egyetemre menni…ilyesmik.

    Amikor 2008-ban kijöttem az otthoni tanfolyások után, semmit nem tudtam beszélni, csak sokmindent értettem, baromi frusztráló, hogy a 3 évesek folyékonyan beszélnek melletted (ezt tudod). Nálam 2010-ben jött az áttörés, amikor végre tudtam folyamatosan beszélni. (2006-ban kezdtem el svédül tanulni Mo.-n.)

    Simán lehet, hogy te sokkal gyorsabban haladsz majd, nem vagyok mérce :-), viszont alapvető a MOTIVÁCIÓ. Pillanatnyilag már van neked pár…de gyűjtögess még. Az SFI csak csepp a tengerben, jobb oda is úgy menni, hogy már tudsz vmit, különben beraknak olyan csoportba, ahol esetleg a résztvevők fele még most tanulja az ABC-nket…

    Ötletkeltőnek ezeket ajánlom:
    http://svedasztal.blogspot.se/2010/03/az-orok-nyelvtanulo.html
    http://svedasztal.blogspot.se/2010/03/meg-mindig-lomb-kato.html

    “A nyelvtan… A nyelvkönyvek sajnos borzasztó érdektelenek: engem még soha nem tudott érdekelni, hogy Mr Smith ül az asztalnál, és újságot olvas, és Mrs Smith meg (…), egyikhez sincsen semmi közöm, egyik fülemen / szememen be, a másikon ki, szóval soha nem tudtam összemelegedni a tankönyvekkel.” (Lomb Kató)

    Na jó hosszú lettem…remélem nem “tudsz le” két szóval 🙂

    • Én is köszönöm a linkeket meg a tippeket, meg a blogot si természetesen, azt pár hónapja találtam meg és azóta rendszeren olvasom. 🙂

  4. Szerintem is illene már valamennyire svédül tudnod. Seronnal egyetértek.
    Én tudok angolul és németül is (nem is rosszul) és csak az írásbeli svéd tűnt könnyűnek, a beszélt nyelv nem, sőt.

    Tekerentyű: egy borzalom. Akadálymentesítették az egész országot a svédek. Én még egy svéd erdőben, több km-re a műúttól is találtam roki wc-t, de egy félkarú hogyan nyitja ki ezt a nyavalyát?

  5. Ja, és kis rutinnal igenis lehet egy kézzel nyitni az efféle ajtókat (is). Övning ger färdighet 🙂

    Talán így teszik gyerekbiztossá ezeket a helyiségeket?…de ez csak tipp.

    • Jaj, én is ezt mondom, rutinosan nyitom már a pinceajtót egy kézzel.És köszönöm a linkeket, rám is rámfér a svédtanulás…Ez ilyen komingoutos poszt és kommenthalmaz, úgyláccik… 😀

      • Szia Gege,

        Na, tök jó, örülök, ha valaki értékeli, hogy koptattam a billentyűzetet 🙂 Tényleg segítő szándékkal tettem, tudom, hogy nem olyan könnyű egy új nyelvet megtanulni, még ha az a “könnyű svéd” is (az angol az valahogy más kategória, vagy nem is tudom…az jobban ragad manapság). Lycka till!

        Most picit beleolvastam a blogodba, korábbi emlékek jöttek elő, ugyanis Strängnäs-ben dolgoztam 2008-2009-ben. Tényleg gyönyörű hely, ősszel is érdemes elmenni arrafelé. Sőt, az erdőben van kivilágított sétaútvonal is :-)))

      • En is ertekelem a segito szandekod, s a blogot tartalmasabba tetted a hozzaszolasoddal. Viszont nem akartalak csak par szoval elintezni, ahogy irtad, ezert nem reagaltam eddig. ..

  6. Bandi, felcsigáztál, most már tényleg muszáj lesz írnod! 🙂

    PS: Szerintem a témába vág – meg sok másra is igaz -, amit ma olvastam a MarketingCommando FB oldalán (konkrétan ott persze üzleti dolgokra vonatkoztatva írta a Wolf Gábor):

    – – – – –
    “Ali, hány felülést bírsz megcsinálni?”
    – kérdezte egyszer egy riporter Muhammad Alit. Tudod, mit válaszolt? “Nem tudom. Csak akkor kezdem el számolni, amikor már fáj és tudod miért? Mert onnan számít igazán.”

    ===================
    Tudod, mi a mai világ igazi rákja?
    ===================
    Nem az elhízás.
    Nem a méreganyagok.
    Nem a mobil sugárzás. Az mind smafu.

    A mai világ igazi rákja a kényelem!

    Mert odáig, amikor fájni kezd, bármelyik idióta meg tudja csinálni.

    De továbbmenni, tovább nyomni, még egy lépéssel – onnan számít igazán, onnan látszik meg a különbség igazán!

    Gondolj erre, amikor legközelebb leengednél, amikor legközelebb elkedvetlenednél, amikor legközelebb azt mondod, hogy “á, hagyjuk, elég jó így is!”. NEM LESZ! Gondolj inkább Alira és arra, hogy odáig bármelyik tucatkonkurensed meg tudja csinálni – és aztán nyomd még eggyel tovább! Vagy kettővel. Vagy hárommal.
    – – – – –

    Hmmm…

    Ennyi voltam, most csöndben leszek…csak olvasok 😉

  7. Öööö, nem nyilatkozom mások nevében, de ami engem illet, svéd nyelvtanulás-témában igen, tényleg alulmotiváltnak tűnsz, azok alapján, amiket elég részletesen leírtál. Kényelmes: valahol mindenki az manapság, kérdés, hogy milyen szempontból. Bizonyos területeken én sem vagyok példakép, az csak egy dolog, hogy pont a svéd nyelv az érdekel (és egy bizonyos pont után ez önjáró dolog, amikor felismered, hogy egy ilyen, számunkra egzotikus nyelv – és azon keresztül a kultúra – milyen szinten gazdagíja a mindennapi életedet).

    Gondolom, senki nem arra gondolt, hogy _úgy általában_ lusta lennél vagy ilyesmi. (Remélem legalábbis.) Az én szememben mindenki, aki külföldön munkát szerez, odaköltözik és 10-12 hónapnál hosszabban kitart anélkül hogy az azonnali hazaköltözést áhítozná, az már tud valamit (sok mindent!), amit mások nem. És itt nem arra gondolok, hogy usgyi, vándoroljon ki egész Mo., hanem szimplán arra, hogy a fülemen jönnek ki a “á, te könnyen beszélsz külföldről” és a “ezt a legkönnyebb, fogni magadat és kiköltözni” jellegű szövegek olyanoktól, akik max. nyaralni és max. 2 hétig voltak a határokon túl és halvány lila gőzük nincs arról, milyen 30x évesen a nulláról kezdeni az életet egy (először) totál érthetetlennek tűnő kontextusban. Szóval a magam részéről igenis van helye vállveregetésnek, hogy már egy éve kitartasz Skandináviában és jól megállod a helyedet 🙂

    A motiváció meg…száááárnyakat ad. (copyright Redbull). Az SFI-t pedig nem akartam leszólni, kezdetnek és kiegészítésnek tényleg nagyon jó, pláne mert az embert rendszerességre is szoktatja. (Menni kell, csinálni kell.)

    Na, grafománia OFF.

  8. Szerintem amig angolul beszel az ember addig csak turista kategoria. Ha mar megprobal az ember gagyogni annak orulnek. S bar nem mondjak, szerintem kulonbseget tesznek svedul beszelo bevandorlo es svedul nem beszelo bevandorlo kozott. Mas teszta, hogy ezt nem mondjak ki.
    Az angollal csak ovatosan, mert hozzaszokik az ember es utanna meg nehezebb lesz nem visszavaltani ra, amikor mar kicsit megy a sved. Tobb olyanrol hallottam aki 4-6 eve el itt (sved hazastarssal) es ok meg mindig angolul beszelnek. Na az gaz. De szerintem a sved nem mondja nyiltan a szemebe, h jo lenne mar megtanulni svedul..
    persze ez az en tapasztalatom es privatvelemenyem.
    kivanok sok sikert a nyelv elsajatitasahoz!

      • Melinda szerintem arra gondolt, hogy nem tudsz igazán a svéd társadalom része lenni (integrálódni! nem asszimilálódni), amíg a kultúrából szinte kizárod magadat. Kultúra alatt értem pl. a filmeket, zenét, könyveket, újságokat, stb., azaz mindent, ami csak a helyi nyelven, svédül elérhető – és maga a nyelv a kulcs a svéd emberekhez is (akik persze angolul is elcsevegnek veled, de az tényleg turista kategória). Nem akarok fellengzősnek hangzani, de a svéd nyelv nélkül az itteni gondolkodásmód és kulturális finomságok nem igazán érthetőek meg. (A humorról, szójátékokról nem is beszélve.)

        És abszolút különbséget tesznek a svédül tudó és nem tudó bevándorlók között. Pont ma került ilyesmi szóba a (svéd) kolléganőmmel beszélgetve, aki azt mondta, hogy ha mondjuk itt vagy már 4-5 éve és pl. új állást keresel, elég negatívan veszi ki magát a leendő munkaadó szemében, hogy még mindig nem tudsz svédül…ez afféle jelzés arról, hogy teszel-e erőfeszítést a beilleszkedésre. (Személyes vélemény ide vagy oda, ez egyértelmű hátrány munkakeresésnél, hiszen minden svéd szinte perfekt angolból.)

        A svéd-külföldi pároknál az a tapasztalatom (több példa is van az ismeretségi körben), hogy azt a nyelvet beszélik egymás között, amit a megismerkedéskor (ált. angolt). Ez egyszerűen így alakul ill. marad. Ettől még a külföldi fél általában jól megtanul svédül, csak otthon nem használja, mert természetellenesnek érzi. Talán furcsa, de így van. (Mi is beszélhetnénk itthon svédül, gyakorlásképpen, totál hasznos lenne, de két magyar között röhejesnek + nehézkesnek érezzük, így nem csináljuk.)

        És ugye a turisták is fizetnek adót – az a neve, hogy moms (ÁFA) = 25%.

  9. Visszajelzés: försäkringskassan: táppénz és meglepetés | bezzeg a svédek!

  10. Abszolút egyetértek Emőkével és mindenkivel, aki azt mondja, hogy egy országba csak úgy tudsz integrálódni, ha beszéled a nyelvüket. Másrészt átérzem Bandi helyzetét is, mert hasonló cipőben járok. Finnországban is mindenki beszél angolul vagy minimum érti, amit mondok, így nem vagyok rákényszerítve a nyelvtanulásra. Mielőtt kiköltöztünk, azt gondoltam, hogy kb. az első napon elkezdek finnül tanulni. Gyakorlatilag meg idáig voltak fontosabb dolgok is ennél. Ég a pofám miatta, épp azt számolgattam, hogy egy éve leszek itt, mire elkezdem végre a tanfolyamot. Kell a motiváció, igen. Nekem eddig nem nagyon volt.
    A másik, ami érdekes, hogy mi is angolul beszélünk a férjemmel, de vannak dolgok, amit magyarul, más dolgok, amiket meg kizárólag finnül mondunk. Így szoktuk meg. Ha a magyart angolul mondja, a finnt magyarul vagy az angolt magyarul – az nem ugyanolyan. 🙂 Ha elkezdek finnül tanulni, biztosan fogunk majd itthon gyakorolni, mire lesz gyerek, addigra meg végképp szeretnénk elhagyni az angolt… de biztosan nagyon furcsa lesz majd. És nem a kényelem miatt, hanem mert valahogy annyira természetes, hogy angolul beszélünk, hogy amikor magamban gondolkozom, akkor sem beszélek a férjemhez magyarul, hanem mindig angolul.

    • van egy baráti pár stockholban, akik 7 éve jöttek össze a svéd egyetemen. a férj német, a nő litván. bár perfekt svédek mindketten, a mai napig angolul beszélnek egymással. gyerek még nincs, de az úgyis megtanulja a svédet majd az oviban.

  11. Ha megnézitek, én is totál ugyanezt írtam 🙂

    Az adott ország nyelvét az ember _nem_ a párjával fogja beszélni, beszélje bár akármilyen jól (ha eleve nem azt beszélték). Pl. magyar-magyar páros mindig magyarul fog otthon beszélni (mint mi, vagy a Bandiék), finn-magyar, svéd-magyar, stb.- páros pedig angolul (ha anno angolul kezdtek el egymással beszélni, pl. SuomiBlog v. a magyar barátnőm).

    “a férj német, a nő litván. bár perfekt svédek mindketten”

    :-)))) Ez biztos? Hogy _perfekt_ svédek??? A perfektséghez olyan max. 2-3 évesen kell Svédországba (egyéb országba) költözni. Azt elhiszem, hogy _nagyon jók_ a svédben, de a “perfekt svéd” az más kategória.

    “Ha elkezdek finnül tanulni, biztosan fogunk majd itthon gyakorolni, mire lesz gyerek, addigra meg végképp szeretnénk elhagyni az angolt… de biztosan nagyon furcsa lesz majd.”

    Öööö, szerintem egyáltalán nem biztos az _otthoni_ gyakorlás, anyanyelvi férj esetében sem…nagyon természetellenes érzés (és nem is praktikus! nem jó egy párkapcsolatban ilyen alárendeltségbe belemenni, én ezt érzem leginkább), ahogy írod is, így az ember agya kerüli az ilyen helyzeteket. Fogadásokat mernék kötni, hogy marad az angol. Mármint a papa és a mama között.

    Ami nekem ennél sokkal szimpatikusabb ilyen helyzetben és nagyon el is terjedt: a gyerekkel mindkét szülő a _saját_ nyelvén beszél, így mindenkinek természetes a dolog – plusz két anyanyelv baromi nagy előny!!! A szülők egymással valószínűleg megmaradnak az angolnál – miért is ne? A több nyelv használata amúgy is frissen tartja az agyat…

    Érdemes utánaolvasni, ma már ennek is megvan a szakirodalma.

  12. Ó, lehet még egy komment?…

    “Finnországban is mindenki beszél angolul vagy minimum érti, amit mondok, így nem vagyok rákényszerítve a nyelvtanulásra. ”

    Amíg a nyelvtanulás _csak_ FELADAT / MUSZÁJ ill. “JÓ LENNE, DE…” kategória, addig a siker esélye a nullához közelít. (Én anno 8 éven keresztül kötelezően tanultam az oroszt, semmi nem maradt meg, csak pár szavacska.)

    Az egész színtiszta pszichológia. Ha valami működik (mint az angolul kommunikálás), akkor az agy – persze tudat alatt – nem látja semmi értelmét a változtatásnak. Hiába _tudja_ az ember, hogy igenis, svédül/finnül/stb. kellene tanulni, ha az egész _értelmetlen_, akkor megmarad az illető a komfortzónájában (ami bizonyos szempontból nem is olyan komfortos, de mégis).

    Gondoljunk bele: az ember akkor is _baromi nehezen_ változtat egy SZOKÁSON (mert ez is az, rutin), ha NEM válik be. Szélsőségesebb példák: ivás, dohányzás, szerencsejátékok, eltúlzott kalóriabevitel… Hát akkor miért is menne könnyen egy olyan szokás megváltoztatása, ami még be is válik a mindennapokban, sőt: igencsak jól jön a túlélésnél és sikerélményt is ad?

    Egy szó mint száz: a nyelvtanulásnál ilyen szituációban motiváció nem maga a hasznosság (mert az ugye alapból egyértelmű), A legjobb motiváció az, ha az ember ÉLVEZI a nyelvtanulást. A hagyományos nyelvtanítás xar, mert unalmas – ismerjük be. Viszont mindenkinek megvan a maga érdeklődési területe…na, azon belül kell olvasnivalókat találni. Onnantól kezdve élvezetes tud lenni. Persze nem a legelső naptól kezdve, de a helyzet napról-napra jobb lesz.

    Na, abbahagytam 🙂

  13. Ja, és a szakértő – aki egyszemélyben British Council Magyarország gyermek nyelvtanfolyamainak tanára, az Angoltanárok Nemzetközi Egyesületének (IATEFL) elnökhelyettese, és a Tempus Közalapítvány kisgyermekkori oktatásának társtrénere, így rendszeresen tart workshopokat angoltanároknak a kisgyerekek tanítási módszertanáról – aszondja erre a kérdésre:

    “Találkoztam olyan magyar anyukával, aki a gyerekével csak angolul beszélt, hiszen magyarul majd úgyis megtanul. Erről mi a véleményed?”

    hogy:

    “Én az anyanyelvem nem adnám fel, inkább csak tartanék olyan English-time-ot, amikor a gyerekemmel nem magyarul mondókázom meg höcögtetem, hanem angolul. Fontosnak tartom azonban , hogy legyünk konzekvensek a nyelvhasználatban és ne a mindennapi beszédben váltogassuk a nyelveket egyik mondatról a másikra, mert ez okozhat problémát a gyermeknek.”

    ( Forrás: http://divany.hu/poronty/2014/06/04/erdemes-e_kisgyereket_nyelvekre_tanitani – ajánlott végigolvasni!)

  14. Visszajelzés: swenglish – svengelska | bezzeg a svédek!

Vélemény, hozzászólás?

