adóbevallás sms-ben és egyéb fantasztikumok

svédországban idén május 2. a személyi jövedelamadó bevallásának ideje. az eddig megszokott gördülékenység és emberbarát ügyintézés itt is érvényesül.

images (2)

a rendszer úgy működik, hogy a munkáltatód kérés nélkül kiküldi a bevallandó részleteket neked és az adóhivatalnak év elején. az adóhivatal ez alapján elkészíti az adóbevallásod, amit kiküldenek márciusban. neked annyi a dolgod, hogy leellenőrizd, a számok megfelelnek-e a valóságnak. ha nem vagy van valami levonandód, akkor papíron vagy neten módosítasz.

images (3)

nekem minden rendben volt, úgyhogy csak el kellett döntenem, miként valljak be. a következő lehetőségek közül választhattam:

  • felhívni egy telefonszámot, ahol a megadott kódot bepötyögöm
  • dobni egy sms-t a személyi számmal és az aláírást jelentő kóddal
  • az adóhivatal honlapján megerősíteni, ahová az e-legitimációval (ügyfélkapu vagy mi) léphetsz be és intézhetsz teljeskörűen adóügyeket
  • ingyenes iphone vagy android applikáció segítségével (fenti kis kép)
  • a kézbesített adóbevallási nyomtatványt aláírni és postán visszaküldeni (a kőkorszaki megoldások kedvelőinek)

én az sms-es opciót választottam. kaptam is rögtön egy visszaigazolást és egy rendszerüzenetet, hogy bocs, de ugyan lépjek már be az adóhivatal honlapján és adjam meg a bankszámla számomat, ahová visszautalhatják a túlfizetést. ez további 2 stresszes percet vett el az életemből. most már csak az van hátra, hogy leellenőrizzék a banknál, hogy tényleg enyém-e a megadott számlaszám és a nyaralási szezon előtt utalják a lóvét.

a legszebb az egészben, hogy ha mindez túl megterhelő lenne idegileg és egyik sem jönne össze, akkor a május eleji határidő környékén kirajzó adóhivatali bérmunkások bármelyikének is leadhatom mondjuk a kocsim ablakán keresztül valamelyik kereszteződésben. (!!!)

ezt szeretném személyesen megtapasztalni, hogy létezik, mert ilyet még nem láttam, csak a helyi erők állítják, és nekem, mint újpesti srácnak ez igencsak elképzelhetetlennek tűnik. bár korábban már találkoztam hasonlóan emberközpontú és rugalmas ügyintézéssel a svéd adóhivatal kapcsán.

most már csak azon szorongok, hogy miként fogom a nav-nak bevallani a 2012-es jövedelmem. fogalmam sincs, hol vannak a papírjaim. jajj!

6 gondolat “adóbevallás sms-ben és egyéb fantasztikumok” bejegyzéshez

  1. De jót nevettem, köszi 😀
    Én elegitimáltam magam, mert olyat még nem csináltam. Zsipsz-zsupsz meg is volt.
    Erről a kereszteződésben leadásról még nem hallottam… Ilyet biza látni kell!

  2. MIért akarsz a NAV felé is adótbevallani? Egyébként az én munkahelyem megcsinálta itt is az adóbevallásom, kb 2 aláírást kellett ehhez adnom, és ennyi, de az sms megoldás nagyon tetszik. Bezzeg ezek a svédek tudnak valamit!

  3. Tényleg igy van itthon is, idén én is azt a lehetőséget választottam, hogy a NAV elkésziti a bevallásom. Talán nem ennyire egyszerű, mert be kellett küldenem egy nyilatkozatot hogy ezt kérem, de idén először állitólag úgy működik, hogy ha egyetértek azzal amit elkészitenek, nem kell már semmit visszaküldeni, hanem intézik a továbbiakat. Lassan, de azért haladunk a rugalmasabb, ügyfélbarát közigazgatás felé.

Vélemény, hozzászólás?

