fényterápia a buszmegállóban és az irodában

svédországban eljött a hírhedt téli sötétség ideje. a stockholmtól mintegy 640 km-re északra fekvő umeå városában például ma reggel 8:46-kor kel a nap és egészen 14:08-ig tartózkodik az égbolton. ha azt gondolnád, hogy ez az 5 óra 22 perces szürkeség világosság túl rövid, akkor ne menj oda karácsonykor, mert biztosan kiakadnál a 4,5 óránál is rövidebb nappalokon.

ráadásul ez még messze nem az ország legészakibb pontja.

20121127-205638.jpg

ingyen szoli a buszmegállóban – umeå

a helyi villamos művek mindenesetre idén úgy döntött, hogy felveszik a harcot a SAD-del, ami nem csupán szomorúságot jelent angolul, hanem egy mozaik szó: Seasonal Affective Disorder (szabadfordításban szezonális depresszió/ befordulás). reklámként és fényterápia gyanánt a buszmegállókba brutál fényerejű lámpákat helyeztek, amelyek természetesen megújuló energiaforrásokból táplálkoznak.

azért stockholmban sem rózsás a helyzet,

bár itt már reggel 8-kor világos van és csak 3-kor megy le a nap. a karácsony környéki mélyponton is azért több, mint 6 órán keresztül világos lesz a tudomány mai állása szerint.

20121127-205648.jpg

8:12, multifunkcionális világítás az iroda ablakában

az ablakokban megjelentek az adventi dekorlámpák, amint azt a mellékelt ábra is mutatja. ez persze nem csupán az ünnepi hangulat megteremtését szolgálja, hanem pótolja az ablakon bejövő fény hiányát is. nos ezért van majdnem minden svéd lakás ablakában lámpa.

20121128-075617.jpg

(ház)gyárilag kialakított csillárhely az ablakban: ez normál

11 gondolat “fényterápia a buszmegállóban és az irodában” bejegyzéshez

  1. Épp ma gondolkodtam ezen.Nem is az a baj, hogy rövid a nappal, hanem hogy az is tiszta felhő, szürkeség.De ha van hó, az sokat segít, és február eleje odafent már szikrázó napsütéses szokott lenni.Itt Stoki környékén nem biztos….

  2. Mostanában Pesten sem jobb. Ugyan reggel korábban kel a nap, de az utóbbi napokban 3 felé már villanyt kapcsoltam, mert nem láttam már a gyereket a lakásban. Mindezt úgy, hogy a nappaliban van 5 méter ablak.
    Nekem nyáron a stockholmi éjszakai fényár zavaróbb volt. Nem díjaztam, hogy hajnali 3-kor beragyogja a nap a szobát, ráadásul a szálloda függönyei sem segítettek sokat.

      • Hahaaa, este ki kell kapcsolni a madarakat…esetleg bekötni a p.fájukat szigszalaggal. 🙂 Igen a nyári hajnali fény sem egyszerű, de talán “kellemesebb” probléma, mint a téli sötétség.Én spec beragasztottam kartonnal az egész hálószobai ablakot.Biztos ocsmány volt kívülről, de tettem rá, este olyan sötétség volt, hogy neki lehetett támaszkodni… 🙂

  3. Igazából egy dög szarkáról van szó. Amíg 1 sarokkal arrébb laktunk ott is folyton hallottuk az ablak előtti fáról, tavaly átköltöztünk ebbe a lakásba, tavasszal már itt csörrögött. Egészen hitchcocki. Egyébként a Stockholmot “ellepő” ludak is megérnének egy misét, vagy csak nekem tűnt úgy, hogy rengeteg van?

    • A parkokban és a vizek környékén én is sokat látok.A Drottningholm-kertben pedig csak valami védőeszközzel lehet csak sétálni a fűben, mert kloáka-szökevények milliárdja van kinyomva, egy cipőtalpnyi területen 8-10 kis finom kupacocska van, nem lehet megúszni, hogy bele ne lépjen az ember.Mi is valahogy későn vettük észre, és átsétáltunk, meg áttoltuk a babakocsit, hát undorító sz@ros lett minden, phföjj. 😀 Lusta voltam a babakocsi kerekeit lepucolni, egy hétig kint lakott a balkonon, míg ki nem kopott a profilmélységből.A szobán meg emelve kellett keresztülvinni napi kétszer is.Szóval kalucsni, vagy eldobható “Ósanos”-zacskó nagyon ajánlott.

  4. Nézdd, ki mivel találkozik.Engem nem nagyon zavart a pesti kutyaszar-helyzet, mert ritkán jártam a (bel)városban.Viszont idekint meg sokat kirándulunk, akár a parkokban is, és ezzel a helyzettel meg összefutok.Ja és itt felénk is simán megszaratják a kutyákat sok esetben úgy, hogy nem takarítják el a mocskot.Szóval nekem nem jön át ez a dicső nagy svéd tisztaság…

  5. Visszajelzés: útmutató: hogyan legyél svéd? | bezzeg a svédek!

Vélemény, hozzászólás?

