vizitdíj, orvosi ügyelet, svéd egészségügy: első benyomás

nem nagy öröm, de tegnap estére elegem lett abból, hogy látszólag nem javul a középszar, hőemelkedéses, néha lázas állapotom, ezért úgy döntöttem, hogy meglátogatom az orvosi ügyeletet.

egyrészt egy hétnél hosszabb betegállománynál már szükség van orvosi igazolásra, másrészt így legalább megírhatom az első találkozásom élményét a svéd eü. rendszerrel.

szóval – meglepetésemre – nem túl sok jót hallottam az itt élő rokonságtól az ellátásról. hosszú várakozás, kevés orvos, műtéti beavatkozás után azonnali hazamenetel és nagyon lazán kezelt terhesgondozás. és még vizit díj is van!

A lakossági díjak a következőképpen alakulnak: a kórházi tartózkodási díja napi 80 SEK (9 EUR). Az alapellátás díjai 100-200 SEK (11-24 EUR) között változnak, a megyei tanácstól függően. A szakorvosi vizit díja maximum 300 SEK (35 EUR). Az egyéni költségeket költségplafon limitálja. Ha a beteg 1 éven belül összesen kifizetett 900 1100 SEK-t (99 128 EUR), az orvosi konzultációk az első konzultációtól számított 12 hónapon belül ingyenesek. Hasonló plafon vonatkozik a felírt gyógyszerekre: a páciens nem fizethet többet 1800 2200 SEK-nél (198 255 EUR) egy 12 hónapos perióduson belül (gyermekek esetében ez az egy családhoz tartozó összes gyermekre vonatkozik). 900 SEK-ig (99 EUR) a gyógyszerért teljes árat kell fizetni, e fölött 50, 70, 90 és 100 százalékban támogatott árat. forrás

szóval szombat esti láz volt a program, ezért betelefonáltunk az ügyeletre, mivel a háziorvos csak hétközben dolgozik. telefonban próbáltak picit lebeszélni a személyes látogatásról, de néhány szakszerű kérdés után adtak időpontot aznap estére.

ez az időpont nem rossz dolog ám, mert összesen fél órát kellett eltöltenem a dokinál. egy betegekkel nem telezsúfolt helyszínen, ahol 4 pácienst pörgettek.

s mi minden történt 30 perc alatt?

azzal kezdődött, hogy a recepciós pultnál a nővérke bevitte az adataimat a gépbe, majd kifizettetett velem 200 sek (kb. 7000 ft) vizitdíjat – persze kártáyával. mondta a nő előre a telefonba, hogy a készpénz használatát nem preferálják.

itt gyűlnek a vizitdíj kifizetések

a doki 5 perc múlva kijött, a nevemen szólított és kezetfogva bemutatkozott. a rendelőben a szokásos kérdezősködés, hallgatózás, sóhajtozás, ütögetés, nyomkodás. magyarországon ezután következett volna az antibiotikum felírása és a viszontlátásra.

itt azonban elküldtek vérvételre és torokváladék laborra. ezt nem úgy kell elképzelni, hogy kapsz egy beutálót, amivel másnap (vagy a következő munkanapon) elmész egy másik helyszínen lévő intézetbe, ahol leveszik a mintát, aminek az eredményét majd harmadnapra prezentálják.

nem. 4 perc múlva a nővérke levett mindent, megmérte a lázam. a helyszínen elvégezték a minták értékelését és a doki már abban a megnyugtató tudatban igazított el, hogy tudta, nincs sztreptococcusom és semmilyen egyéb kórságom a vérvétel alapján.

azt mondta, biztosan valami vírus, illetve ha lázas vagyok szedjek rá csillapítót és pihenjek meg igyak sok teát. de semmi antibiotikum. aviszontlátásra!

ennek hatására el is múlt a lázam és instant meggyógyultam. a villamason hazafelé látva a bulizni igyekvő fiatalságot kedvet is kaptam ellátogatni egy klubba. persze ez még korai lett volna, de a lényeg, hogy kösz, jobban vagyok!

“kevesebb antibiotikumot, erősebb immunrendszert!”

egyébként az előtérben is volt egy plakát, ami azt hirdette, hogy ha a gyereked beteg, akkor inkább maradjon otthon még egy napot, de ne szedjen fölöslegesen gyógyszert. ez össze is cseng az eddigi tapasztalatunkkal. korábban már láttam az itteni védőnőt kiakadni azon, hogy egy magyar gyerek mennyi oltást kap 4 hónapos korára.

a svédek sokkal kevesebbet adnak, hosszabb idő alatt és egyik oltás sem kötelező.

érdekes adat: az idősek körében a gyógyszerfogyasztás jelentősen csökkent az elmúlt években a fenti hozzáállásnak köszönhetően.

további infok a svéd egészségügyről magyarul itt.

Reklámok

21 gondolat “vizitdíj, orvosi ügyelet, svéd egészségügy: első benyomás” bejegyzéshez

  1. A högkostnadsskydd (költségplafon) vizitdíjnál már 1100 korona (a fent említett 900 helyett), gyógyszernél 2200 korona (a fent említett 1800 helyett), mármint 2012-től.

    A “lazán kezelt terhesgondozásról” én speciel jókat olvastam egy magyar blogban egy apukától (már nem emlékszem, hol), szerinte inkább arról van szó, hogy nem parázzák túl a dolgokat…

    Egyébként amikor kórházban voltam, először ki voltam akadva, hogy egy hétig orvossal sem találkoztam, csak nővérekkel, de aztán rájöttem, hogy ez nem is gáz. Az orvos tud mindenről és az ő utasításait hajtják végre a többiek. Így viszont több ideje marad a tényleges munkára. Csak a mi magyar beidegződéseink sugallják azt, hogy orvost, azonnal 🙂

    Ettől függetlenül persze vannak gondok a svéd egészségügyben is. Létszámhiány, elvándorlás (pl. Norvégiába), alacsony fizetések, ésatöbbi.

  2. Ja, és ha a fenti harmonika-papíron 🙂 összegyűlik neked az 1100 koronányi befizetésed, akkor kapsz helyette egy laminált frikort-ot, amivel a továbbiakban ingyen látogathatod az intézményeket. Mármint az első alkalomtól számított egy éven belül.

    Mondjuk nekem soha nem kell felmutatnom, mert bejelentkezésekor látják a számítógépben, hogy van ilyenem.

  3. Én egyszer próbáltam bejutni rendelésre, de nem kaptam időpontot, mert nem voltam lázas, “csak” pocsékul éreztem magam. Szerencsére otthonról kaptam telefonos segítséget egy természetgyógyász barátnőmtől, ami megoldotta végül a problémámat. Tény, h másnapra már nem volt szükségem dokira, de az is tény, h egyedül nem tudtam volna a bajaimat orvosolni. Így kissé ambivalens érzéseim vannak az itteni rendszerrel kapcsolatban…

  4. Szerintem azért egy magyar forrásnak ne nagyon higgyj a svéd árakat illetően…pár napja fizettem szakorvosnál 350 korona vizitdíjat.És csak annyi volt, hogy megkérdezte kb, hogy vagyok, meg egy vizsgálatot kiértékelt pár mondatban.Vagyis simán elküldhette volna egy levélben.Szóval nem szívbajosak… 🙂 Bár szerencsére megígérte hogy legközelebb telefon, levél is jó lesz. (Időnként vissza kell járnom hozzá.) A terhes/kismamagondozás részünkről is vegyes véleményű, volt hogy simán várni kellett 4 órát a megbeszélt időponthoz képest, mert a doki isten tudja mit csinált…Szóval ki kell fogni.

  5. Bocs, hogy ilyen nem teljesen (bár némileg talán mégis) témába vágót kérdezek.. Csak annyi, hogy szükséged volt-e a personnummer megszerzéséhez chipes, biometrikus útlevélre? Egyébként ha már itt tartunk, a personnummer megszerzése ma már egyet jelent az id-kort megszerzésével? Előre is köszi!

  6. Szia varrógép,

    Nem és nem 🙂

    A personnummer igényléséhez bármilyen útlevél jó (már ami érvényes).

    Viszont az ID-kort-hoz 2006.09.01 után készült útlevél kell, itt írtam erről: http://svedasztal.blogspot.se/2009/09/ahogy-azt-meg-tavaly-szeptemberben-is_19.html

    Persze a chipes útlevél is jó 🙂

    A hivatalos infó erről (angolul): http://www.skatteverket.se/privat/idkort/idcard.4.76a43be412206334b89800039548.html

    Személyi szám infó: http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttatillfransverige/flyttatillsverige/movingtosweden.4.71004e4c133e23bf6db800098588.html

    Az ID-kort megszerzése teljesen külön folyamat, a personnummer birtokában történik. A personnummer igénylése ingyenes, az ID-kort 400 koronába kerül.

  7. Mármint a személy számhoz kérdezed, igaz? A leírás szerint ez kell:

    “a valid passport (if you are a citizen of a country in the European Economic Area (EEA) or Switzerland, a valid passport or a valid national identity card)”

    , azaz ha EEA-tag országból jössz – Magyarország ilyen -, akkor egy érvényes helyi ID-kártya is elég.

    De az ID-kártyához mindenképpen a fentebb említett útlevél szükséges.

    És igen, tudom, hogy most már chip-esek az útlevelek, de sokan vannak, akiknek még régebbi verziójú van (pl. nekem is).

    • igen, olvastam a leírást, és hetekig nyugodtak voltunk, hogy elég a személyi. aztán még olvastunk mindenféle információs oldalakat, hivatalok leírásait, és úgy tűnt, teljesen összemossák az id-card igénylését a személyi száméval, és így egyetlen procedúráról kezdtek beszélni, amiben benne volt az útlevél. az az új útlevél, ami nekünk nincsen (ha valaki max 90 napig akar kint tartózkodni, személyi elég, annál tovább útlevél és regisztráció stb.)

      na mindegy, most megint úgy gondoljuk, valószínűleg ez még mindig két külön esemény, id-cardot meg még úgysem akarunk, úgyhogy elindítjuk az útlevél igénylést, de annyira akkor már nem sürgős. köszi a válaszokat!

  8. Én úgy gontolom, hogy a Skatteverket oldalánál nincs “hivatalosabb”, bár az lehet, hogy valamennyire változott a procedúra azóta, amióta én csináltattam ID-kort-ot.

    Egyébként abszolút lehet élni ID-kort nélkül, én általában a magyar jogsimmal igazoltam magamat, amikor kellett (pl. csomag átvétele), csak a svéd személyi számom utolsó 4 jegyét kellett megadnom, azt bemondásra elhitték. Ezzel soha semmi gond nem volt.

    • Vannak változások, például most láttam, hogy 2012. január 1-től a tartózkodásiról is kártyát adnak. Mármint a migrationsverket.

      Egyébként a nagykövetség volt összezavaró (90 napig jó a személyi, de 90 nap után nem lehet ott tartózkodni útlevél nélkül, mondták), meg a verksamt, ami szerint például lehet samordningsnummert igényelni simán ideiglenesen, ezzel lehet f-taxot kérni, és elindítani egy vállalkozást, ehhez képest a skatteverketen szinte semmi info nincs erről (samordningsn), csak hogy mégis miből áll össze a szám, és mely hatóságok kérhetik ki, de a procedúráról egy szó sem, pedig bizonyára más, mint a pn esetén, hiszen nem előzi meg a migrationsverketes regisztráció. De ha meg csak svéd személyivel lehet vállalkozást indítani, ez derül ki mondjuk a végén, akkor az is eléggé, hm, rossz, ha későn tudjuk meg.

      pn-t pedig nem fogunk még kapni, mert nincs kinti biztos munkahelyünk, rokonunk, nincs a számlánkon kb 24×14 000 SEK… szóval ahhoz, hogy elinduljon bármi, mondjuk egy (igen aprócska) vállalkozás, kellene az a másik szám, ami csak egy éven belül érvényes Ű(samordningsn), ha már működik a vállalkozás, akkor kiadják a pn-t. Hát ezért a sok kérdés 🙂 Jóval bonyolultabb a helyzet, ha valaki job-seekerként vagy potenciális vállalkozóként akar kimenni.

      Innen nézve, úgy hogy még nem vagyunk ott, nem tűnik minden egyértelműnek 🙂

  9. Na jó, akkor azt mondom, hogy túl régóta (kemény 4 éve, haha) vagyok kint ahhoz, hogy érdemben hozzá tudjak szólni a témához… De remélem, sikerül összehoznotok a dolgot.

    • Én már nagyon kíváncsi vagyok, mi sül ki ebből. Nem kimondottan anyagi célból mennénk ki, már régóta skandináv-szerelemben égünk. Úgyhogy kitartóak leszünk, és ez remélhetőleg meghozza gyümölcsét 🙂 Köszi az eddigi törődést! 🙂

  10. Visszajelzés: 2012 best of bezzeg! | bezzeg a svédek!

  11. Visszajelzés: a sürgősségi ellátás – hiánya – stockholmban | bezzeg a svédek!

Vélemény, hozzászólás?

