alkoholizálás svéd módra + sör teszt

az az elterjedt hit, hogy a skandinávok kőkeményen tudnak piálni, és nem szégyenlik hétről-hétre bizonyítani ezt.

sokan egyből hümmögve bólogatnak, hogy hát igen, ott északon abban a szar időjárásban mi mást lehet csinálni – főleg télen, amikor majdnem egész nap sötét van.

systembolaget: az alkeszok mekkája

a tényszerűség kedvéért megnéztem, hogy hogyan is állnak a svédek az egy főre jutó éves alkoholfogyasztásban, és meglepődve tapasztaltam, hogy csak a 44. helyen kullognak. az első skandináv ország a listán dánia a 18. helyen és az általam is alkoholista népségnek tartott finnek csak a 23. helyre tudták felinni magukat ebben a kétes dicsőséget adó rangsorban.

viszont döbbenten tapasztaltam, hogy magyarország a 3. helyezett átlag 16,2 liter tömény etilalkoholnak megfelelő mennyiséggel. per 15 év fölötti magyar. ez azért durva. ha mondjuk 5% alkoholtartalmú sörrel számolok, akkor ez minden magyarnak évenként 648 üveg, azaz majdnem napi 2. mondjuk inkább a bor fogy a WHO szerint.

állami monopólium

az egyetlen legális alkoholforrás

szóval itt svédországban nagyon rá vannak feszülve a piálásra, és próbálják a lehető legjobban kontroll alatt tartani az ügyet. mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy az alkoholforgalmazás már az 1800-as évektől kezdve monopólium. 1955-ben a több kisebb forgalmazó összeállt és megalakult az egyetlen és mindenható állami vállalat: a systembolaget.

a 9,5 millió lakosú, magyarországnél háromszor négy és félszer nagyobb területű svédiában mindössze 418 ilyen bolt üzemel, ráadásul jellemzően kb. hivatali nyitvatartási idővel. mivel a mezei szupermaretekben csak kiherélt, maximum 3,5% alkoholtartalmú söröket és cidereket árulnak mindenki kénytelen jó előre rákészülni a szeszelésre. vagy lemenni a kocsmába. persze csak, ha elmúltál 21 éves.

így tán érthető, hogy az első 2 hónapban miért nem volt lehetőségem meglátogatni egyetlen ilyen műintézményt sem. megkésve bár, de törve nem végre eljutottam az egyébként durván jól felszerelt üzletbe, ahol alapban kb. 2300 féle ital van és további 8500 félét rendelhetsz előre.

sörre vágytam, de abból 1350 félét árulnak. nem volt hát egyszerű választani.

a nagy svéd sörteszt

aztán megvilágosodtam. fellobbant bennem a kultúrális misszó lángja, és elhatároztam, hogy az idelátogatók és a magam kedvéért végigkóstolom a helyi márkákat. kezdem a svédekkel, aztán majd tágítom a kört a további skandináv országokra is.

tehát vettem 6 különböző helyi sört, amelyekről egy későbbi bejegyzésben részletesen megemlékezem majd.

most így néz ki a hűtő, és én kénytelen leszek feláldozni magam az olvasók kedvéért. sajnáljatok!

20120728-194427.jpg

a tesztre várva

14 gondolat “alkoholizálás svéd módra + sör teszt” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: ÖL a svéd sör: összehasonlító teszt | bezzeg a svédek!

  2. Nincs mit. Nem kekeckedésből írtam, csak szeretem a földrajzot.
    Ja, és történetesen mi is Svédországba (esetleg Norvégia jön még szóba) megyünk ki, várhatóan jövőre (most jön a harmadik kislányunk). Feleségem gyerekorvos már a Medicarrerától a Paragonáig sok orvosközvetítő céget néztünk.

  3. Visszajelzés: útmutató: hogyan legyél svéd? | bezzeg a svédek!

  4. En ott eltem par evig mindent vegigprobaltam, Abbot Ale (angol sor) volt a legjobb az osszes kozul, ha borozol akkor Californian white wine (az a dobozos). Soxor 1k-t otthagytam azer liqure storeban 1 alkalommal. Mar faj a szivem hogy nem jegeltem be a sorhasam amig kinn voltam, abbol a penzbol 1 kamionnyi sort vehettem volna itthon 😦
    Jah es szorakozo helyeken total nem erdemes pialni, meghivtam havert vmi rovidre mar azt se tudom mi volt es 2 poharer 100$ hoz kozel fizettem.

  5. Visszajelzés: munkahelyi borlottó (!) | bezzeg a svédek!

  6. 1350-böl mennyi a tillfälligt slut (momentan kifogyott) ?, mennyi az ami CSAK megrendelhetö ? es mennyi a licensz sör ?(ez utobbi gyakorlatilag ihatatlan sajnos. Volt szerencsem összehasonlitani az eredetieket a licensz sörökkel. Ha ezeket levonod az 1350-böl akkor nem sok marad (nem a szortiment szama a mervado hanem a minöseg es akkor meg nem is szoltam az arakrol…5 doboz nemet sör (0,5 l) ara annyi a SYSTEM-ben mint nemetben vagy daniaban egy karton (24 x 0,5 l) ara. ezert van hogy nagyon sok buszjarat megy nemetbe meg daniaba ami kimondottan azokat viszi akik be akarnak vasarolni piabol. Mennek es kapsz 2-3 orat hogy összekapjal 100 kilo piat es mar fordulnak is vissza hogy aznap meg visszaerjenek. Az utak olcsok es mivel EU orszagokba mennek az allam szomoruan törölgeti az orrat, no nem azert mert kuzdenenek az alkoholizmus ellen hanem a kiesett bevetelt siratjak. Egy masik pelda hogy egy nonem whisky (0,7) a systemben 250-300 Skr (kb. 25-30 euro) es a nemeteknel egy markast kapsz 10 euroert (kb. 100 Skr). Az sem veletlen hogy mikor a svensonok beleptek az EU-be akkor az allam kibulizta hogy jopar evig nem lehetett behozni, (felmentest kaptak) az EU kvota, ranzon alol. Tul nagy bevetelkieses lett volna az allami alkoholmonopoliumnak.. Azota is azon keseregnek meg agyalnak hogyan lehetne visszaallitani a pia vasfuggönyt.

    • lennék systembolaget. tutu üzleti siker. egyébként még vannak ilyen netes borklubok, ahol külföldről rendelhetsz, de ott főleg a prémium cuccok mennek a 100 koronás kategória fölött.

      mivel én have egy-két sört iszom csak, annyira nem zavarnak a mesterségesen magas árak. ráadásul egy 0,33-as cola is minimum 6 sek…

  7. Hahaha, annyira vicces, hogy az egyik első utam nekem is az Alko-ba vezetett! 😀 Igazából nem értem, hogy a magyarok milyen alapon alkeszozzák az északiakat, amikor mi legalább annyit iszunk, ha nem többet. Vagyis, statisztikailag ezek szerint többet. Persze, ha egy magyar minden nap megiszik x sört otthon vagy egy üveg bort, az “rendben van”. Alkesz csak az, aki a kocsmában ül és csúnya részeg… Nem mondom, hogy itt nincsenek alkeszok. Pláne itt, ahol most élünk, ez egy rehabilitált környék, de az egy főre jutó iszákos aránya még kiugróan magas. Nem vitt el még mindenkit a májnagyobbodás. 🙂 De a finneket, svédeket megszólni az italozás miatt magyarként, elég visszás, na.

    • Egyet nem szabad elfelejteni, amig a magyarok többsege elöször eszik es hozza vagy utana iszik addig a sved nem eszik hanem mindjart raugrik a piara, sörre, borra es ezert kepes egy doboz 3,5 % sörtöl vagy ket pohar bortol az asztal ala esni. Alkohol kulturat hirböl sem ismerik. Mas, ha meghivsz egy svedet vendegsegbe es elöveszel egy uveg bort vagy mas piat (palinkat), hetszentseg hogy addig nem megy el a fazon (ki sem tudod sepruzni) amig az uvegben van egy csepp is (ez sem jellemzö a magyarokra). Mas, a SYSTEM a legnagyobb forgalmat pentek delutan vagy szombat delelött bonyolitja le azert mert ha a piat elöre vennek meg (pl. hetfö delelött tök ures az uzlet) az biztos hogy hetvegere elfogyna otthon mert rajarnanak mint maci a mezre…Ha van otthon piajuk ugy erzik hogy azt minel elöbb meg kell inni mert ki tudja hogy mit hoz a holnap es amit ma megihatsz azt ne halaszd holhapra…(no ez sem tipikus magyar dolog).

Vélemény, hozzászólás?

