ügyintézés: személyi szám, svéd adóhivatal (skatteverket)

egy rövid kis történet arról, hogy négy számjegy hogyan változtatja meg az életed, továbbá, hogy mit jelent az emberközpontű ügyintézés, milyen az, ha nem alapból bűnözőként/ szabálykerülőként állnak hozzád és ennek mi köze van a vérnyomáshoz.

korábban sokat olvasgattam különböző fórumokon a misztikus szeményi számról – itt ID vagy person nr. mindenhol azt mondták, hogy e nélkül svédországban egyszerűen nem létezel. és tényleg. múlt héten, amikor feltöltős telefonkártyát vettem, akkor elkérték a személyi számom, ami ugye nem volt, így az itteni rokon nevére került a hívószám.

“a mi társadalmunkban mindenki tisztességesen viseli a közterheket” ez a szlogen

nem volt hát mit tennem, elballagtam az adóhivatalba, ahol ezt a bűvös számot igényelni lehet. korrekt kinézetű, ikea designos ügyfélszolgálati irodába toppanva azt vettem észre, hogy az információs pult előtt sorszámért sorban álló népek közt hivatali alkalmazottak szlalomoznak vállukon egy ms. universe szalaggal, melyre az van írva, hogy:

“segíthetek?”

és segítenek. nem is kellett végigállni a kb. 4 fős sort, mert a csaj odajött, megkérdezte mi járatban, kiszedett a sorból és a kezünkbe nyomta a kitöltendő nyomtatványt, majd kérte, hogy szóljunk, ha kész. így is tettünk, mire ő a kezében szorongatott iphone-szerű cuccon bepötyögte, hogy nekem mi kell, és a közeli gép kiköpte a sorszámot. ok. eddig szép. kb. 10 perc után sorra kerültem, az ügyintéző közepes angollal elbeszélgetett velem, lefénymásolta a magyar útlevelem, és elmesélte, hogyan tovább, majd viszlát.

bonyodalmak

igen ám, de aki engem ismer az tudhatja, hogy semmi nem zajlik le komplikáció nélkül. itt sem cáfoltam rá az eddigi formámra. hiánypótlásra volt szükség, mert nem elég, hogy a házastársam svéd, de igazolnom kellett, hogy

  1. legalább fél évig együtt éltünk otthon és
  2. együtt költöztünk svédországba.

mindezt 2 héten belül, különben irgumburgum! magyar reflex szerint ilyenkor szorul ökölbe az ember gyomra, de a levélen volt kontakt név, email cím és telefonszám. írtam hát egy emailt a nőnek, és csatoltam az magyar lakcímkártyáink beszkennelt változatát, valamint kifejtettem (írásban nyilatkoztam), hogy együtt költöztünk ki/vissza svédországba.

a mail küldése után próbáltam hívni az ügyintézőt, de vagy foglalt volt, vagy bemondta a gép, hogy éppen a jól megérdemelt ebédszünetét tölti. kezdtem kicsit aggódni, de 2 óra múlva a nő emailben válaszolt, hogy nem érti, mert nekem nem csak állandó lakcímem, hanem tartózkodási helyem is van, ami a feleségemnél hiányzik. szóval, mi ez, kérdezte ő. megmagyaráztam egy válasz emailben, hogy magyarországon lakhatsz egyszerre 2 helyen (?), stb, stb. majd újra hívtam a nőt, ezúttal sikerrel. elmeséltem neki szóban is, majd megnyugtatott, hogy ok, rendben, köszöni szépen, és úgy 2 napon belül postán küldi a személyi számomat, amivel már mehetek személyi igazolványt csináltatni, illetve társadalombiztosítást intézni. hiszen ez a varázslatos szám lesz egyszerre a személyi, az adó és a taj számom is. 4 digit. ennyi.

ehhez képest a következő napon megérkezett a postán a friss, ropogós ID-m. a teljes ügyintézés hiánypótlással 8 napot vett igénybe, amiben egy hétvége is benne volt.

de mi ebben az érdekes?

mondhatnád, hogy semmi. viszont az egész történet úgy zajlott le, hogy én egyáltalán nem beszélek svédül. a teljes kommunikáció angolul ment, a nő részéről igen magas szinten. továbbá a vérnyomásom egyszer sem emelkedett a normál érték fölé, nem kellett elmennem másik 3 hivatalba, hogy igazoljam a tényeket, ráadásul úgy, hogy magyar okmányt csatoltam, amin egy betű nincs angolul, és semmilyen más galaktikus nyelven sem és nincsen hivatalosan lefordíttatva, hitelesítve mittoménmi.

erről jut eszembe, hogy a svéd adóhivatal honlapján minden elérhető 21 (!!!) különböző nyelven. hmm.

a nav, leánykori nevén apeh honlapján van lehetőség angol, francia és német nyelven korlátozott tartalomhoz hozzáférni (formanyomtatványok vagy sehogy vagy magyarul). ja és ez nem a nav.hu, hanem az apeh.hu, hogy mindenkinek könnyű legyen megtalálnia.

logo-lógia

a skatteverketnél feltűnt, hogy milyen klassz logojuk van. emlékeztetett a kiváló áruk fórumára. le is csekkoltam, hogy az apehnek/navnak van-e logoja, és van. a fenti vörös az új, az apeh.hu-n pedig a régi van, amin stilizált fémpénz kupac látható.

nem szakavatott műelemzőként megpróbálom leírni, hogy számomra mit jelképeznek az egyes logok:

  • klasszikus apeh pénzkupac: elvesszük a pénzed
  • új nav: szard össze magad, te rohadt adócsaló! balról bemegy a nagy zseton, jobb oldalon egyre vékonyabb kötegek távoznak a hivatalból
  • svéd: nemzeti összefogás, mindenki adjon bele a közösbe, és végtelenül jó lesz nekünk!
Reklámok

11 gondolat “ügyintézés: személyi szám, svéd adóhivatal (skatteverket)” bejegyzéshez

  1. Tény, hogy nyomorult ország lettünk…lenne elképzelésem a továbbiakra, lehet, hogy tényleg pártot alapítok : Zsuzsi-párt. Vagy dr. szöszi párt? Tényleg csodálom, hogy rajtam kívül él még itt ember. Majd lekapcsolom a villanyt, ha a párt dolog nem jön össze…! 😉

  2. Tök jó, teljesen qlturált, korrekt ügyintézés… De el kell mondanom, hogy a Központi Okmányirodában – csók nélkül – pontosan 10 perc(!) alatt intézték el a jogsicserémet! És 1 hét múlva jött az SMS, hogy mehetek érte! Lehetséges, hogy el kellett ahhoz utaznod, hogy így menjenek itt a dolgok?! (Pedig tudod: nekem aztán tényleg nem megy semmi elsőre!)

    • Akkor mákod volt, mert mi majus 2-an voltunk ugyanott a gyereknek szemelyit csinaltatni es a varakozasi ido kb. 4 ora volt vagy elojegyzes 3 hettel kesobbre. Mondjuk a gyerek miatt soron kivul fogadtak minket, ami rendes dolog volt toluk.

  3. Visszajelzés: királyi posta: nyalnám e bélyeget | bezzeg a svédek!

  4. Hátőőő, én azért árnyalnám a képet.Mikor kikerültünk, és nagyon nem sikerült normális időben megkapni a svéd personnummerünket és emiatt a nejem spec alig tudta végezni a munkáját, akkor két svéd kolléganőnek (!) ki kellett mennie személyesen asszem a helyi migrációsverket irodájába és az asztalra csapni egy q nagyot, hogy mi a tetves rákért nem tud a nejem kapni két hónap óta (!) személyi számot…És állítólag az volt az oka (ami egy kis folyó valahol a ruszkiknál…), hogy ezt a számkiadást valami nő egymaga végezte egész Svédországban (2008-ban) és valamiért beteg volt sok héten keresztül.Hát f@sza…ppan.De ezek szerint biztos mink voltunk a szabályt erősítendő kivétel.Plusz még mindez nyáron is volt.

  5. Ja, és a skatteverket honlapja télleg elérhető isten tudja hány nyelven, csak éppen magyarul nem, ami a kinti egészségügyben dolgozó magyarok számának tükrében kissé bosszantó azért…Főleg aki mondjuk frissen kerül ki.De az is igaz persze, hogy angol vagy német nélkül nem szabad elindulni sehova Európában, munkát keresni…

  6. Visszajelzés: adóbevallás sms-ben és egyéb fantasztikumok | bezzeg a svédek!

  7. Visszajelzés: försäkringskassan: táppénz és meglepetés | bezzeg a svédek!

Vélemény, hozzászólás?

