mocorgás stockholmban a tömeggel

sokszor voltam már itt korábban, és számos alkalommal használtam a tömegközlekedést, de most valahogy más szemmel látom a dolgokat. egyrészt mert gyerekkel mozgunk, másrészt meg az állásinterjúk, és egyéb hivatali ügyintézni valók miatt nem csak játszásiból kell utaznunk a városban.

azért nem mindegyik metro állomás néz ki így, de ez menő

a helyi bkv (sl) nem olcsó, viszont rendkívül szimpatikus vonásokat mutat. egy havi bérlet 800:- SEK, egy heti 300:-, míg egy 16 alklamas bérlet 200:-, amit a manapság az üstökösökkel száguldó forint árfolyamok mellett jobb nem átszámolni. viszont a bérletek nem fényképesek, tehát elég korlátlan számú ember használhatja, hisz nyilván egyszerre csak egy utazik vele.

ezért a pénzért itt természetes, hogy pontosan jönnek a tiszta járatok, bár a helyiek szeretnek panaszkodni a színvonalra. a legutóbbi adatok szerint napi 700 ezer ember utazik az sl-lel és ezek 74%-a elégedett.

ami érdekesség azon kívül, hogy nyilvános a pénzügyi beszámoló, az például az hogy van elképzelés a jövőre nézve. a tervek szerint 2025-re az összes jármű teljes mértékben megújuló energiaforrással lesz hajtva, de már a most vásárolt járművek alkatrészeinek a 98%-a is újrahasznosítható. a buszok biogázzal mennek, ezért nagy palackokat hordanak a tetejükön.

ez a busz gázos. bio

itt ugye a bliccelés ismeretlen fogalom, hiszen a metroba kapunk kell bejutni az elektronikus jeggyel, a villamoson kalauz van, míg a buszon az első ajtónál kell felszállni, és mutatni a jegyeketbérleteket. viszont, ha babakocsival vagy, akkor ingyen utazol a buszon, hogy ne kelljen kellemetlenkedni az első ajtónál. ezek után nem meglepő, hogy ma alig fértem fel a buszra a gyerekkel, mert már 3 babakocsi parkolt középen. (itt amúgy is rengeteg a gyerek, megvan a 4 kerék, 3 gyerek koncept a mindennapokban, de erről talán majd egyszer külön megemlékezem majd)

pesten kizárólag hordozóval mert elindulni a feleségem a gyerekkel, mert lehetetlen lejutni például a lehel téri metrohoz. itt minden állomáson liftek vannak, de még a legrégebbi lepattant megállóknál is elhelyeztek 2 fém rámpát, amin simán le/föl lehet tolni a babakocsit. szerintem ennyi nálunk is bele kéne, hogy férjen.

sokáig hittem azt, hogy stockholban százszor több mozgáskorlátozott van, mint nálunk, de aztán rá kellett döbbennem, hogy nem, csak ezzel az infrastruktúrával van esélyük kimozdulni az otthonukból.

a nagyérdemű

ami még szembetűnő különbség az az utazóközönség. mind szociális összetétel, mind viselkedés tekintetében. a színes kavalkád jellemző minden nyugati nagyvárosra, nem helyi sajátosság, itt viszont egyelőre nem tudom megállapítani, hogy ki a csóró és ki a nem. mert mindenki kultúráltan néz ki. nem érzem magam szarul öltöny-nyakkendőben a metron. és bármennyire mondják, hogy a skandinávok befelé fordulnak; a tömegközlekedési eszközökön ez nem nyilvánvaló. sokan jó hangosan, fesztelenül beszélgetnek egymással, tegnap egy tinicsaj banda próbára menet (gondolom legalábbis, mert gitár volt náluk, meg nirvana póló) szép halkan egy queen számot énekelt a metrón. én meg mosolyogtam.

az összes új kocsinak van neve. ma a carl-lal utaztam.

azon a metron, aminek 3 fő vonala van, de mégis, rengeteg végállomása, ezért figyelni kell, hogy az adott vonalon hányas számra szállsz föl. ebből adódik, hogy egy vonal oda és vissza nem ugyanazon a peronon mozog, hanem különböző szinteken. és ami vicces, hogy bal oldalon közlekednek a szerelvények. ehhez még mindig nem szoktam hozzá. egyébként itt nem attól metro a metro, hogy végig a föld alatt jár. csak ott, ahol tényleg szükséges. bár így kevesebb az államilag haveroknak kinyomható zseton.

na nem öntök több olajat a “bezzeg a svédek” tűzre, de annyit elmondhatok, hogy szívesen fogok napi szinten közösségi özlekedni itt, mert azon kívül, hogy jó a szolgáltatás még jól is érzem magam, mert tényleg teszek a környezetért, ha az sl-t használom. majd néha azért elmorzsolok egy könnycseppet a szemem sarkában, amikor a régi füstokádó ikarusokra gondolok, amik 3 ingyen utassal pöfögnek a világörökség kellős közepén budapesten.

a slusszpoén, hogy itt mindezt a mutatványt 500 alkalmazottal, nokiás doboz nélkül adják elő. a maradék 9500 ember külsősként dolgozik a cégnek, mert a legtöbb vonal üzemeltetését kiadják profitorientált cégeknek.

Reklámok

7 gondolat “mocorgás stockholmban a tömeggel” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: illetéktelen vásárlás, avagy “a mi autónk” | bezzeg a svédek!

  2. Visszajelzés: a guberálók országa: szelektív hulladékgyűjtés | bezzeg a svédek!

  3. Visszajelzés: tunnelbana – kék metro stockholm | bezzeg a svédek!

  4. Visszajelzés: autó vagy tömeg stockholmban? parkolás és paradoxon | bezzeg a svédek!

  5. Visszajelzés: tolerancia a svéd hétköznapokban | bezzeg a svédek!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s